Polttoaineen hinta nousee keskiviikkoisin – asiantuntijat ehdottavat säännöllistä hintaseurantaa
Polttoaineen hinta on matalimmillaan tiistaisin, nousee terävästi keskiviikkoaamuna ja laskee sitten asteittain kohti seuraavaa tiistaita. Tämän tietävät monet autoilijat, ja asia nousi esiin myös maanantaina esitetyssä Ylen MOT-ohjelmassa.
Kilpailu- ja kuluttajaviraston asiantuntijat katsovat, että bensa-asemien toimintaa kannattaisi valvoa.
Kilpailu- ja kuluttajaviraston (KKV) pääekonomisti Olli Kauppi ja tutkimusohjaaja Riku Buri seurasivat dieselin ja bensan keskihintojen kehitystä viimeisen noin kuukauden aikana pääkaupunkiseudulla ja havaitsivat selkeän hintasyklin.
– Hinnat nousevat keskiviikkoisin ja tämän jälkeen kääntyvät laskuun. Keskimäärin tarkasteluajanjaksolla esimerkiksi dieselin hinta on ollut noin 22 senttiä halvempaa tiistaina verrattuna keskiviikkoon, he kirjoittavat blogissaan.
Suomessa voitaisiin harkita, tulisiko jakeluketjut velvoittaa ilmoittamaan hintojaan säännöllisesti viranomaisille, Kauppi ja Buri toteavat.
– Säännöllinen hintaseuranta mahdollistaisi markkinan jatkuvan monitoroinnin ja tarvittaessa nopean puuttumisen tilanteessa, jossa olisi viitteitä siitä, että yritykset ovat alkaneet ylläpitämään hintakoordinaatiota laittomin keinoin, he kirjoittavat.
Kauppi ja Buri muistuttavat, että kilpailulaki kieltää hinnoista sopimisen. Hiljainen kolluusio, jossa yritykset yhdenmukaistavat menettelytapojaan markkinoilla ilman varsinaista sopimusta, ei sen sijaan ole lähtökohtaisesti kiellettyä.
– Kilpailulain nojalla on siten käytännössä mahdotonta puuttua suoraan hintasykliin osallistuvien yritysten hinnoitteluun, mikäli yritykset reagoivat toistensa hinnoittelupäätöksiin ilman, että hinnoista tai hinnankorotuksista sovitaan yritysten kesken, kilpailu- ja kuluttajaviraston asiantuntijat kirjoittavat.
Lainvastaiseksi voi sen sijaan muodostua toiminta, jolla pyritään helpottamaan hintojen koordinointia.
Kaupin ja Burin blogin nosti ensin esiin Talouselämä.
Kauppi lisää Talouselämälle, että keskitetyn järjestelmän tekeminen ei olisi valtava tietotekninen ponnistus.
– Malleja löytyy kansainvälisesti. Keskitetty järjestelmä on käytössä muun muassa Chilessä, Britanniassa ja Norjassa.