Poliisi: Raaseporin onnettomuudessa on kuollut neljä ihmistä – yksi oli matkustajana junassa
Raaseporin aamuisessa tasoristeysonnettomuudessa on kuollut neljä ihmistä, joista yksi oli matkustajana junassa, kertoo Länsi-Uudenmaan poliisi.
Raaseporin ja Töölön sairaaloihin on tuotu yhteensä 11 onnettomuudessa loukkaantunutta, kertoo HUS-kuntayhtymä.
Neljää vakavammin loukkaantunutta hoidetaan Töölön sairaalassa, jonka valmiustilaa on nostettu. Seitsemän lievemmin loukkaantunutta ovat Raaseporin sairaalassa Tammisaaressa.
Puolustusvoimien Masi-ajoneuvo ja juna törmäsivät kahdeksalta aamulla, kertoi poliisi.
Paikalta otetuissa kuvissa näkyy, että maastokuorma-auto on romuttunut onnettomuudessa pahoin. Sen hytti on irronnut ajoneuvon rungosta.
Kiskobussin keulassa on vaurioita, mutta juna on pysynyt raiteilla.
Alueella on yön aikana satanut lunta, ja sitä on maassa useampi sentti. Onnettomuuspaikan eli vartioimattoman tasoristeyksen molemmin puolin on metsää.
Uudenmaan prikaatin komentaja kommodori Arvi Tavaila sanoo, että onnettomuudessa osallisena ollut Puolustusvoimien ajoneuvo oli mukana alueella käynnissä olleissa harjoituksissa.
Onnettomuus tapahtui Tavailan mukaan vartioimattomassa tasoristeyksessä, kun Syndalenin harjoitusalueella pidettyihin harjoituksiin osallistuneet Uudenmaan prikaatin joukot ajoivat sen yli. Yksi autoista törmäsi junaan.
Tavailan mukaan kyse oli maastokuorma-autosta, mutta sen nimenomaista tyyppiä hän ei pysty vahvistamaan. Saattueessa oli mukana myös muita ajoneuvoja.
Onnettomuusautossa ei Tavailan mukaan ilmeisesti ollut kantahenkilökuntaa, vaan ainoastaan varusmiehiä.
Pääesikunnan viestinnän mukaan ajoneuvo oli matkalla harjoitusalueelta takaisin varuskuntaan.
Tasoristeysonnettomuudessa oli osallisena Karjaalta Hankoon matkalla ollut kiskobussi H382.
Junassa oli VR:n viestinnän mukaan onnettomuushetkellä yhdeksän ihmistä. Yksi ihminen sai VR:n mukaan junassa sairauskohtauksen.
VR:n mukaan Karjaan ja Hangon välillä junat korvataan toistaiseksi busseilla onnettomuuden vuoksi.
Radalla, jossa tasoristeys sijaitsee, on Liikenneviraston mukaan 120 kilometrin nopeusrajoitus, mikä on myös kiskobussin huippunopeus. Kiskobussi painaa VR:n mukaan 54 tonnia.
Onnettomuustutkintakeskus on aloittanut paikkatutkinnan Raaseporin tasoristeysonnettomuudesta Skogbyssä. Paikalla on viisi tutkijaa.
– Tässä vaiheessa keskus ei ota vielä kantaa onnettomuuden syihin tai tapahtumien kulkuun edes alustavasti, sanoo Onnettomuustutkintakeskuksen johtaja Veli-Pekka Nurmi.
– Tässä tapauksessa on hyvä, että tutkintaa voidaan tehdä päivänvalossa ja että paikka on autolla saavutettavissa.
Nurmi kertoo, että onnettomuustasoristeys on vartioimaton, eivätkä junat tai kiskobussit kulje kyseisellä rataosuudella lujaa. Nurmi ei kuitenkaan tässä vaiheessa pysty ottamaan kantaa onnettomuusjunan vauhtiin.
Tutkinnassa tarkastellaan tapahtunutta sekä junan että ajoneuvon kannalta, ja yhtenä keskeisenä kysymyksenä on näkyvyyden selvittäminen.
– Onko (ajoneuvon kuljettajalla) ollut edellytyksiä nähdä ajoissa junaa.
Nurmi ei ota aamun tapahtuneeseen kantaa, mutta kertoo, että Suomessa on aiemmin sattunut tasoristeysonnettomuuksia, joissa ei käytännössä ole ollut mahdollisuutta nähdä lähestyvää junaa.
– Se on tärkeää selvittää tässä.
Yleisesti ottaen Nurmi huomauttaa, että Suomen tasoristeysturvallisuus on huono.
Esimerkiksi Siilinjärven vakavassa onnettomuudessa kuoli kolme nuorta viime vuoden helmikuussa.
Tasoristeysonnettomuus tapahtui tuolloin paikassa, jossa auton kuljettaja näki junan vasta alle 200 metrin päästä, kun näkyvyyttä olisi pitänyt olla yli 750 metriä. Onnettomuuteen vaikutti heikko näkyvyys junan tulosuuntaan.