Poliisi: Kaikki onnettomuudessa kuolleet varusmiehet olivat lavalla ja istuivat turvakehikon sisällä – tutkinta valmistuu vasta keväällä
Kaikki tarstaisessa tasoristeysonnettomuudessa kuolleet varusmiehet olivat auton lavalla ja istuivat törmäyshetkellä turvakehikossa olevissa istuimissa, kertoo poliisi.
Onnettomuudessa kuoli kolme varusmiestä. Lavalla oli yhteensä viisi varusmiestä ja hytissä kolme, poliisi kertoo.
Tapahtuman aikaan liikkeellä oli yhteensä viisi ajoneuvoa. Turma-auto oli poliisin mukaan saattueen ensimmäinen. Sen perässä tuli kaksi muuta kuorma-autoa, kantahenkilökunnan auto sekä yksi moottoripyörä.
Puolustusvoimien ajoneuvon ja junan törmäyksessä kuoli varusmiesten lisäksi yksi junan matkustaja. Lisäksi useita loukkaantui.
Töölön sairaalaan viedyistä neljästä loukkaantuneesta yksi pääsee tänään kotiin, kertoo Töölön sairaalan lääkintäpäällikkö Eero Hirvensalo.
Kolmen vakavammin loukkaantuneen tila on vakaa.
Hirvensalo arvioi, että he joutuvat olemaan sairaalassa vielä useita päiviä.
– Joidenkin kohdalla menee yli viikko, kaikilla useita päiviä varmasti, Hirvensalo arvioi.
Tutkinnanjohtaja Ilkka Kantola kertoi aamulla, ettei tasoristeysturmassa olleita varusmiehiä aiota kuulla vielä tänään.
Kuulusteluilla ei Kantolan mukaan ole niin kiire, että sairaalassa parantumassa olevia varusmiehiä haluttaisiin häiritä.
Poliisin ei ole tarkoitus käydä myöskään turmapaikalla enää tänään.
Tutkinta jatkuu muun muassa kuvien ja videoiden läpikäymisellä. Lisäksi onnettomuudessa mukana ollutta kalustoa voidaan tutkia, Kantola lisää.
Onnettomuustutkintakeskus julkistaa lopullisen raporttinsa Raaseporin eilisestä tasoristeysonnettomuudesta mitä todennäköisimmin ensi kesänä, kertoo keskuksen johtaja Veli-Pekka Nurmi.
Nurmi odottaa, että asiasta tehdään tänään virallinen tutkintapäätös, jossa tutkintaryhmä nimitetään.
Nurmen mukaan tutkinnassa kuluu 6–9 kuukautta eli raporttia voi odottaa aikaisintaan loppukeväästä.
Tutkinta kestää kuukausia, koska se koostuu useista aikaa vievistä osuuksista kuten aineiston hankkimisesta, osallisten puhuttamisesta ja kaiken mahdollisen materiaalin analysoinnista.
– Lopuksi onnettomuustutkintakeskuksen raportti lähetetään vielä kuukauden kestävälle lausuntokierrokselle, Nurmi kertoo.
– Yleisellä tasolla sanottuna alle puolessa vuodessa ei tutkinta yleensä voi valmistua, hän lisää.