Poliisi epäilee: Eagle S -laivan ankkuri irtosi ketjusta, kun viranomaiset kehottivat nostamaan ankkurin
Poliisi epäilee, että Eagle S -laivan ankkuri irtosi ketjusta siinä vaiheessa, kun suomalaisviranomaiset kehottivat miehistöä nostamaan ankkurin ylös.
Ankkurin tekninen tutkinta on valmistunut, mutta esitutkintatoimet jatkuvat muilta osin.
– Poliisi epäilee teknisen tutkinnan perusteella, että ankkuri on irronnut ketjusta siinä vaiheessa, kun Suomen viranomaiset ovat kehottaneet säiliöaluksen miehistöä nostamaan perässä roikkuvan ankkurin ylös, tutkinnan yleisjohtaja, rikosylikomisario Risto Lohi keskusrikospoliisista (KRP) kertoo poliisin tiedotteessa.
Eagle S -säiliöaluksen epäillään aiheuttaneen Estlink 2 -kaapelin vaurioitumisen Suomenlahdella joulupäivänä.
Poliisin mukaan esitutkinnan aktiivinen alkuvaihe on valmistumassa lähiaikoina. Poliisin arvion mukaan esitutkinta tulee kuitenkin jatkumaan kuukausia.
– Tutkinnassa ja tapahtumien selvittämisen keskiössä on mahdollisen tahallisuuden ja siihen vaikuttavien seikkojen arviointi, poliisin tiedotteessa sanotaan.
Keskusrikospoliisi on saanut paikkatutkinnan aluksella pääosin valmiiksi, ja esitutkinnan kannalta vaadittavat takavarikot on suoritettu. Poliisin mukaan myös kaapelivauriokohtien vedenalainen tutkinta on saatu pitkälti päätettyä.
Esitutkinnassa selvitetään muun muassa sitä, olisiko miehistön ollut syytä huomata ja reagoida ankkurin roikkumiseen laivan ulkopuolella. Myös viranomaisten saamaan tietoon ankkurin tilasta kiinnitetään poliisin mukaan huomiota. Lisäksi selvitetään, mistä on johtunut aluksen poikkeava liikehdintä meriliikenteen tilannekuvan (AIS) mukaan.
Poliisi kertoo, että alkuviikon aikana Eagle S -aluksella on vaihdettu miehistöä. Tapauksessa on yhteensä yhdeksän epäiltyä, jotka on määrätty matkustuskieltoon. Vaihdot ovat koskeneet henkilöitä, joille ei ole määrätty matkustuskieltoa.
Epäiltyjen miehistön jäsenten kuulustelut jatkuvat edelleen ja takavarikoidun materiaalin läpikäyminen on kesken, poliisi sanoo tiedotteessaan.
Eagle S:n tapausta tutkitaan törkeänä tuhotyönä ja törkeänä tietoliikenteen häirintänä.
KRP takavarikoi säiliöaluksen joulukuun lopulla. Helsingin käräjäoikeus on hylännyt varustamon vaatimuksen takavarikon kumoamisesta.