Panimoliitto huolissaan oluen myynnin laskusta – long drink -juomien menekki kuitenkin kasvoi
Alkoholijuomien myynti on laskussa, kertoo Panimoliitto. Helteiden merkitys on panimoalalle suuri. Tänä kesänä ei ollut pitkiä hellejaksoja samaan tapaan kuin vuosi sitten, ja se näkyy Panimoliiton mukaan kesän myynneissä.
Alkoholipitoisten panimojuomien myynti laski heinä–syyskuussa viime vuoteen verrattuna yhteensä 3,8 miljoonaa litraa.
Oluen myynti laski 3,6 miljoonaa litraa eli 4 prosenttia ja siiderien 0,4 miljoonaa litraa eli 7,4 prosenttia. Long drink -juomien myynti kuitenkin nousi samana aikana 0,3 miljoonaa litraa eli 1,6 prosenttia.
Panimoliitto on huolissaan oluen myynnin laskusta, koska oluen valmistuksella on merkittävä välillinen vaikutus niin maanviljelyyn kuin kauppoihin ja ravintoloihinkin. Liiton mukaan panimoala työllistää suoraan ja välillisesti lähes 24 000 henkilöä.
Myyntiluvut perustuvat Panimo- ja virvoitusjuomaliiton jäsenyritysten myyntitilastoihin.