"Pelkään, ettei kokoomus ole oppinut" – Lentokenttien yksityistämisestä uhkaa tulla uusi Caruna-kauppa, sanoo keskustan Kettunen
Keskustan puheenjohtajaksi pyrkivä Tuomas Kettunen kyseenalaistaa Orpon hallituksen innon pistää Suomen lentokentät omistava Finavia myyntiin.
Hallitus tiedotti linjauksesta torstaina. Kettunen on toisen kauden kansanedustaja Kainuusta.
Kettunen näkee monopoliasemassa olevan lentokenttäverkon yksityistämisessä selkeitä riskejä, jotka realisoituivat Kataisen hallituksen Caruna-kaupoissa.
– Kukaan ei rakenna kaksinkertaista sähkönsiirtoverkkoa, rautatieverkkoa, maantieverkkoa tai lentokenttäverkkoa. Nämä ovat luonnollisia monopoleja ja kriittistä infrastruktuuria, joissa tavoite ei voi olla voittojen maksimointi, Kettunen sanoo tiedotteessaan.
Keskustaedustaja sanoo pelkäävänsä, ettei kokoomus ole oppinut Kataisen hallituksen Caruna-kaupoista ja Fortumin sähköverkkojen myynnistä mitään.
Silloinkin kokoomus sanoi, että kaupat ovat kansalle hyvät, toisin kävi, Kettunen sanoo.
Erityisen huolissaan kainuulaisedustaja on maakuntakenttien puolesta.
– Jos (Petteri) Orpo ja (Riikka) Purra päästävät rahastajat pyörittämään sähköverkkojen lisäksi lentokenttäverkkoamme, miten käy maakuntakenttien? Tähän en ole saanut vastausta.
Kettunen huomauttaa, että vaikka lentoasema itsessään ei ole rahasampo, poikii se yleensä ympärilleen taloudellista ja yhteiskunnallista hyvää. Monen alueen pärjääminen nojautuu osaltaan nopeisiin lentoyhteyksiin pääkaupunkiin sekä maailmalle.
– Kyse on kansallisesta edusta, alueellisesta tasa-arvosta sekä yrittämisen ja elämisen mahdollisuuksista kautta maan. Kun rahastajat tulevat mukaan, päättyy kansanvaltainen ohjaus ja yhteiskunnan kokonaisetu väistyy voittojen maksimoinnin tieltä, se on nähty.
Kettunen kysyy tiedotteessaan myös sitä, mihin Orpo ja Purra aikovat käyttää liikenneinfran yksityistämisestä kerättävät rahat.
Hallitus on esimerkiksi päättänyt toteuttaa miljardeja maksavan Turun tunnin junan, johon jo tällä vaalikaudella aiotaan kaataa jättimäisiä summia. Lisäksi Orpo ja Purra ovat sopineet muun muassa puolen miljardin euron jakamisesta yksityiselle terveysbisnekselle, kovatuloisia suosivista veronalennuksista sekä kaljaveron alentamisesta.
– Minne lentokenttien kaupittelusta saatavat rahat aiotaan laittaa? Rahoitetaanko kriittisen infrastruktuurin myynnillä suurituloisten veroalea ja Turun tunnin junaa, vai tarvitaanko rahaa yksityisen terveysbisneksen tukemiseen ja kaljaveron alentamiseen? Eurojen käyttökohde on jäänyt harvinaisen epäselväksi, Kettunen lataa.
– Vai ajetaanko yksityistämistä nyt yksityistämisen ilosta, vailla suunnitelmaa eurojen tuottavasta sijoittamisesta koko Suomen hyväksi? Mikä on Orpon ja Purran suuri suunnitelma, jos sellaista edes on?
Kettunen pyrkii keskustan puheenjohtajaksi kesäkuun puoluekokouksessa. Hänen vastaehdokkaansa puheenjohtajakisassa on kansanedustaja Antti Kaikkonen. Uusi puheenjohtaja valitaan Jyväskylässä pidettävässä puoluekokouksessa 15. kesäkuuta 2024.