Oppilaat vietiin tutkimuksessa yllättävään paikkaan oppitunneille – Opettajat havahtuivat muutokseen
Tuoreen kanadalaistutkimuksen mukaan puistossa tai läheisessä metsikössä pidettävät viikoittaiset oppitunnit voivat hieman lievittää masennus-, ahdistus- tai käytösoireista kärsivien koululaisten oireita.
Asiasta kertoo lääkäriseura Duodecim.
Tutkimuksessa tuhat 10–12-vuotiasta koululaista jaettiin kahteen ryhmään. Puolet satunnaistettiin ulko-opetusryhmään ja puolet jatkoi tavallisessa opetuksessa.
Ulko-opetusryhmässä oleville järjestettiin kolmen kuukauden aikana opetusta läheisessä puistossa, metsikössä tai koulun pihalla kaksi tuntia viikossa. Tavallisten oppiaineiden lisäksi tunneilla esimerkiksi keskusteltiin elämästä, piirrettiin tai tehtiin pieniä kävelyretkiä.
Ulkona pidetyt oppitunnit eivät suoraan vaikuttaneet lasten mielenterveyteen, kun kaikkia lapsia tarkasteltiin yhdessä.
Opettajan kuitenkin arvioivat, että ulkona pidetyt oppitunnit lievensivät sekä sosiaalisia vaikeuksia että käytös- ja mielialaoireita sellaisilla lapsilla, joilla oli mieliala- tai käytösongelmia ennen tutkimusta.
Opettajat kokivat myös oppilaiden keskittyvän paremmin ulkotuntien ansiosta.
Duodecimin artikkelin mukaan aihe vaatisi vielä laajempaa tutkimustietoa. Luonnon ja viheralueiden vaikutuksesta mielenterveyteen on kuitenkin saatu aiemminkin rohkaisevia tuloksia.