Nordean kortit ja pankkipalvelut ovat enimmäkseen poissa pelistä melkein koko päivän – korttimaksaminen kaupoissa ja bensa-asemilla voi onnistua
Nordean pankkipalvelut ovat tänään poissa käytöstä lähes koko päivän. Syynä on laaja palvelukatko, joka johtuu Nordean tietojärjestelmien muutos- ja ylläpitotöistä.
Katko alkoi yhdeltä yöllä, ja sen arvioidaan kestävän korttien osalta iltayhdeksään ja muiden palveluiden osalta puoleenyöhön.
Palvelukatkon aikana Nordean korteilla ei voi nostaa käteistä, eikä Nordean pankkitunnuksia voi käyttää sähköisessä tunnistautumisessa. Myöskään esimerkiksi verkkopankki, mobiilipankki, tai siirrot MobilePayllä eivät toimi.
Nordean korteilla ei katkon aikana voi myöskään maksaa verkkokaupassa, ja katko vaikuttaa maksamiseen sellaisissa sovelluksissa ja palveluissa, joihin Nordean maksukortti on lisätty maksuvälineeksi.
Korttimaksaminen onnistuu rajoitetusti esimerkiksi kaupoissa ja bensa-asemilla, mutta siinä voi esiintyä hitautta, eikä maksamisen onnistuminen ole taattua.
Nordean mukaan palvelukatko pyritään pitämään mahdollisimman lyhyenä. Palvelut palautuvat asiakkaiden käytettäviksi sitä mukaa, kun katkon aikana tehtävät työt etenevät.
– Kaikkia teknisiä muutos- ja ylläpitotöitä ei voida valitettavasti tehdä ilman vaikutuksia asiakkaisiin, kertoi Nordean henkilöasiakkaista vastaava johtaja Jani Eloranta tiedotteessa.
Nordean puhelinasiakaspalvelu on tänään auki kello 9–17, mutta sieltä saa katkon aikana vain yleisneuvontaa. Asiakaspalvelussa ei voi katkon aikana hoitaa henkilökohtaisia pankkiasioita, koska palveluun ei voi tunnistautua pankkitunnuksilla.
Nordea kertoo ajantasaista tietoa katkosta verkkosivuillaan, asiointikanavissaan ja sosiaalisessa mediassa.