Marimekko houkutteli uusia asiakkaita nyt myös farkuilla
Marimekko kasvatti heinä-syyskuussa kansainvälisen myynnin osuutta liikevaihdostaan. Osuus nousi 46 prosenttiin, kun se vuotta aiemmin oli 41 prosenttia.
Vertailukelpoinen liikevoitto laski 14 prosenttia ja oli 11,1 miljoonaa euroa. Liikevaihto laski prosentin 47,2 miljoonaan. Vertailukelpoinen liikevoittomarginaali oli edelleen erinomainen 23,5 prosenttia, vaikka se laski vuodentakaisesta 27,4 prosentista.
Liikevaihtoa laski erityisesti Suomen tukkumyynnin väheneminen, kun kertaluontoiset kampanjatoimitukset jäivät vahvasta vertailukaudesta. Kotimaan vähittäismyynti sitä vastoin kasvoi, vaikka talouden tila ja kuluttajien luottamus pysyivät heikkoina.
– Vähittäismyynti tärkeällä kotimarkkinalla kasvoi kahdeksan prosenttia haastavana jatkuneesta markkinatilanteesta huolimatta. Tämä kertoo Marimekko-brändin vetovoimasta mutta myös kaikkien marimekkolaisten hienosta työstä jatkuvasti muuttuvissa olosuhteissa, mikä mahdollistaa kaupallisen ketteryytemme, kiitteli toimitusjohtaja Tiina Alahuhta-Kasko tiedotteessa.
Kansainvälinen liikevaihto kasvoi yhdeksän prosenttia, kun sekä vähittäis- että tukkumyynti kasvoivat.
Marimekko ennakoi, että sen liikevaihto kasvaa tänä vuonna viime vuoteen verrattuna. Vertailukelpoisen liikevoittomarginaalin ennakoidaan olevan 16–19 prosenttia. Yhtiö ennakoi kansainvälisen liikevaihdon jatkavan kasvuaan ja Marimekko keskittyy Aasiaan tärkeimpänä ulkomaisena markkina-alueenaan.
Marimekko on pyrkinyt kehittämään brändiään ja mallistojaan laajemman ulkomaisen ostajakunnan houkuttelemiseksi. Esimerkkinä tästä Alahuhta-Kasko mainitsee Marimekon ensimmäisen farkkumalliston, Marimekko Maridenimin.
Myyntikanaviaan Marimekko on ryhtynyt kehittämään uuden verkkokauppa-alustan avulla, joka laajeni syyskuussa kaikille markkinoille.