Luomutuotteiden myynti kasvanut yli 10 prosentilla vuodessa – luomumaitoa tuotetaan neljä kertaa enemmän kuin 2000-luvun alussa

Elintarvikkeiden hintojen nousu jatkuu ja vienti vetää
Luomu

Luomuruoan myynti kasvaa Suomessa ja maailmalla, selviää Luonnonvarakeskuksen (Luke) julkaisemasta maa- ja elintarviketalouden vuosikatsauksesta.

Vuotuinen kasvu on jatkunut noin kymmenessä prosentissa vuodesta 2000 asti. Luomuelintarvikkeiden ja -juomien globaalin myynnin arvioidaan yltävän kuluvana vuonna runsaaseen 100 miljardiin euroon.

Suomessa luomutuotteiden myynti on kasvanut 2010-luvulla jopa yli kymmenellä prosentilla vuodessa.

Viime vuonna luomutuotteita myytiin Suomen vähittäiskaupoissa yhteensä 336 miljoonalla eurolla.

Luomun markkinaosuus ruoan vähittäismyynnistä on kuitenkin edelleen pieni, 2,4 prosenttia.

Esimerkiksi Ruotsissa lähes kymmenen prosenttia ruokamyynnistä on luomua ja Tanskassa jo yli 13 prosenttia.

Suomen peltoalasta luomuviljelyssä oli viime vuonna yli kymmenesosa, ja luomuviljeltyä peltoa oli lähes 300 000 hehtaaria.

Luomuviljelyä harjoitti noin 5 000 maatilaa, mikä on yli kymmenes kaikista maatiloista. Luomutilojen keskikoko on tavanomaisia tiloja suurempi.

Luomukotieläintiloja on Suomessa noin tuhat. Niistä valtaosa tuottaa naudanlihaa tai maitoa.

Luomumaitoa tuotetaan Suomessa nykyisin neljä kertaa enemmän kuin vuosituhannen alussa.

Viime vuonna meijereihin toimitettiin luomumaitoa lähes 70 miljoonaa litraa, mikä on kolme prosenttia kaikesta maidosta.

Luomun osuus naudanlihantuotannosta on noin kolme prosenttia ja sianlihasta alle puoli prosenttia, mutta kananmunista jo seitsemän prosenttia. Luomumunien tuotanto on kolminkertaistunut vuodesta 2010.

Viime vuonna ruoan hinta kääntyi Suomessa takaisin nousuun muutaman vuoden laskun jälkeen.

Nousu on jatkunut tänä vuonna, selviää Luken vuosikatsauksessa. Huhtikuussa elintarvikkeiden kuluttajahinnat olivat kaksi prosenttia korkeampia kuin vuotta aiemmin.

Elintarvikkeiden hinnat ovat nousseet kaikissa päätuoteryhmissä.

Erityisesti vihannesten, lihan, voin sekä kananmunien hintoihin on tullut korotuksia. Vihannekset ja sianliha kallistuivat yli yhdeksän prosenttia edellisvuodesta.

– Suurin syy ruoan hintojen vaihteluun selittyy maailmanmarkkinahintojen muutoksilla. Tuontihintojen nousu vähentää tuonnin kautta tulevaa hintakilpailua Suomen markkinoilla. Lisäksi viime kesän ja syksyn heikot sadot ovat realisoituneet hinnankorotuksina maataloudessa ja elintarviketeollisuudessa, sanoo Luken erikoistutkija Terhi Latvala tiedotteessa.

Viime vuonna maataloustuotteiden ja elintarvikkeiden vienti Suomesta supistui selvästi. Elintarvikkeita vietiin yhteensä 1 520 miljoonan euron arvosta, mikä oli neljä prosenttia vähemmän kuin vuonna 2017.

Tänä vuonna elintarvikevienti kuitenkin kasvaa ennätysvauhtia. Vuoden 2019 ensimmäisellä neljänneksellä viennin arvo oli lähes 16 prosenttia edellisvuotta korkeammalla tasolla.

Erityisesti maito- ja lihatuotteiden sekä viljan ja alkoholijuomien vientikysyntä on ollut alkuvuodesta vahvassa kasvussa.

Maitotuotteet ovat edelleen Suomen elintarvikeviennin merkittävin yksittäinen tuoteryhmä.

Viennin arvo on kuitenkin laskenut vuoden 2013 huipputasosta 521 miljoonasta eurosta lähes 30 prosenttia.

Alan osuus elintarvikealan kokonaisviennistä on tällä hetkellä noin neljännes, kun vielä muutama vuosi sitten maitotuotteet vastasivat kolmasosasta vientiä.

Muita tärkeitä suomalaisia vientituotteita ovat liha, alkoholijuomat sekä viljatuotteet. Luomuelintarvikkeiden vienti kasvaa nopeasti, mutta niiden osuus kokonaisviennistä jää noin kahteen prosenttiin.

Elintarvikkeita tuotiin Suomeen viime vuonna 5 272 miljoonan euron arvosta, mikä on lähes edellisvuoden tasoa.

Viennin ja tuonnin yhteistuloksena elintarvikekaupan alijäämä nousi 3 752 miljoonaan euroon.

Alijäämä on yli kaksinkertaistunut viimeisen kymmenen vuoden aikana.