Kysely: Tämä on Suomen aliarvostetuin automerkki – tämän hetken trendikkäintä merkkiä ei mielletä kovin vastuulliseksi
Suomen aliarvostetuin automerkki on Dacia, kertoo Tori.fi:n autokauppa Tori Autot tiedotteessaan.
Tätä mieltä on 15 prosenttia äskettäin auton hankkineista suomalaisista. Ero toiseksi aliarvostetuimmaksi koettuun automerkkiin Kiaan on selkeä. Kian mieltää aliarvostetuimmaksi 9 prosenttia suomalaisista. Kolmanneksi aliarvostetuin on Skoda 7 prosentilla, neljänneksi Opel myös 7 prosentilla ja viidenneksi Toyota 6 prosentilla.
Uusissa autoissa Suomen suosituimmat automerkit olivat viime vuonna ja ovat olleet jo vuosia Toyota, Volkswagen ja Skoda.
Uusien autojen menekki ei Suomessa kuitenkaan korreloi arvostukseen, sillä toiseksi aliarvostetuimmaksi merkiksi nähtävä Kia oli uusissa autoissa viime vuonna neljänneksi ostetuin. Kolmanneksi aliarvostetuin automerkki Skoda oli myös kolmanneksi ostetuin uusi auto. Ja viideksi aliarvostetuin, Toyota, on Suomen selkeästi myydyin automerkki.
– Suomalaisille käytännöllisyys on keskeinen arvo. Täällä myyntitilastojen kärjessä ovat muut kuin korskeimmat brändit. Ehkä siksi suosio ja kokemus aliarvotuksesta yhdistyy samoissa automerkeissä, Tori Autojen johtaja Jenni Tuomisto kertoo.
Tämän hetken trendikkäin automerkki Tesla ei vielä nouse korkealle suomalaisten mielikuvissa.
– Teknologisessa kehityksessä suomalaiset nostavat Teslan autoteollisuuden ykköspaikalle. 18 prosenttia vastikään autoa vaihtaneista suomalaisista sanoo Teslan olevan teknologiakehityksen kärki. Muissa kategorioissa Tesla ei yllä kärkiviisikkoon. Vastuullisuudessa Tesla jää mielikuvissa häntäpäähän, Tuomisto kommentoi.
Tiedot selviävät Tori.fi:n talvella tutkimusyhtiö Advice A/S:llä teettämän kyselytutkimuksen vastauksista. Kyselytutkimukseen vastasi 1036 suomalaista, jotka ovat hankkineet auton 12 viime kuukauden aikana. Vastaajista oli naisia 54,3 prosenttia, miehiä 45,5 prosenttia ja 0,2 prosenttia muunsukupuolisia.