Kymenlaakso haluaa 26 -tien kuntoon ja pelastushelikopterin
Valtatie 26 nousi ykkösaiheeksi yleisötilaisuudessa lauantaina Haminan Pyhällössä, jossa kymenlaaksolainen kansanedustaja Markku Pakkanen (kesk.) oli kuulolla.
Pakkanen ja eteläkarjalainen kansanedustaja Ari Torniainen (kesk.) ottivat kenttäkierroksillaan varaslähdön ensi viikonloppuun, jolloin keskustan kansanedustajaryhmä on liikkeellä koko Suomessa.
Teemana on Mikä mättää – vai mättääkö mikään? Suomi nousee, mutta ongelmia on edelleen ratkaistavana. Tule kertomaan ongelmistasi ja huolistasi.
Pakkanen selvitti ensin kuulijoille sotesta. Tähän aiheeseen yhdistyy suoraan koko Kymen vaalipiirin huoli koskien pelastushelikopterin saatavuutta alueella.
– Asiasta on tehty kantelu oikeusasiamiehelle ja siitä on keskusteltu ministeri Annika Saarikon (kesk.) kanssa, Pakkanen kertoi.
Lähimmät pelastushelikopterit ovat Helsingissä, Kuopiossa ja Joensuussa. Vaatimuksena on helikopterin saaminen ja sen sijoittaminen Kouvolan Uttiin.
– Muu sijoituspaikka ei tule kysymykseenkään. Utti on alueella keskeinen paikka ja siellä on kaikki tekniikka huoltoihin. Tätä sijoituspaikkaa ei tarvitse edes funtsata, sanoi Asko Pajulahti.
Utissa sijaitseva lennosto vastaa puolustusvoimien helikopteritoiminnasta.
JoukoYläjääski toi esiin puutteellisen valokuituverkon maaseudulla. Pakkanen totesi huolen olevan todella aiheellinen, ja tähänkin löytyi kytkös sote-uudistukseen.
– Tulevaisuudessa sote-palveluja digitalisoidaan ja toimivia yhteyksiä tarvitaan.
Pakkanen kiirehti kyläyhdistyksiä ja kuntia aktiivisuuteen valokuituverkkoasiassa.
– Valtiolla on tähän tarkoitukseen varattuna rahaa vuoden 2019 loppuun saakka. Nyt kuituyhtiöiden kautta hankkeita vireille viemään asiaa eteenpäin.
Valtatie 26 on mättänyt haminalaisia vuosikaudet, eikä se muuksi puheenvuorojen perusteella muutu ennen kuin tilalle saadaan leveämpi, suorempi ja tasaisempi tie, joka palvelisi nykyisiä rekka- ja henkilöliikennemääriä nykyistä paremmin.
Tieon Haminasta Pyhällön kylän kautta Luumäen Taavettiin johtava valtatie, joka yhdistää valtatiet 7 ja 6.
Pyhällön matkailuvaunualueella usein yöpyvä lappeenrantalainen Ilari Sallinen ajaa paljon 26-tiellä ja kokee olevansa aina vaarassa 60 tonnia painavien rekkojen joukossa.
– Mekin maksamme kehäkolmosen ulkopuolella autoveroa, hän perusteli satsausta tien peruskorjaukseen.
Aimo Lehtomäki huomautti, että tielle asennettu peltipoliisi edelleen kasvattaa valtion pottia. Todettiin, ettei sen räpsimillä sakoilla tierahoja saada kasaan, koska laskelmien mukaan 26-tien remontti maksaisi 90 miljoonaa.
Mirja Lonka muistutti, että on muitakin huonokuntoisia teitä kuin valtatiet, nimittäin kylien soratiet.
– Myös alempaa tieverkkoa on kunnostettava, sillä me haluamme asua maaseudulla, hän sanoi.