KRP: Kaasuputkivaurion tutkinnan yhteydessä löydetty "möykky" on paljastunut ankkuriksi
Balticconnector-kaasuputken vaurion aiheuttajaksi epäillään Hongkongin lipun alla purjehtivaa Newnew Polar Bear -alusta, kertoi Keskusrikospoliisi (KRP) tiistaina. KRP:n mukaan vaurioon johtaneiden tapahtumien kulku on pystytty osoittamaan todistusaineiston ja datan perustella.
Seuraavaksi arvioidaan kaasuputken rikkoutumiseen liittyvien toimien ja tapahtumien mahdollista tahallisuutta. KRP:n mukaan nyt selvitetään, onko tapahtumissa kyseessä tahallisuus, vahinko tai huono merimiestaito.
Mahdollisiin motiiveihin on KRP:n mukaan liian aikaista ottaa kantaa.
Kaasuputken vaurion tutkinnan yhteydessä löytynyt niin sanottu möykky on paljastunut KRP:n mukaan ankkuriksi. Rajavartiolaitos ja Merivoimat paikansivat ja puhdistivat ankkurin, jonka kerrottiin painavan kuusi tonnia. Kooltaan 2,5 x 2,5 metriä oleva ankkuri nostettiin ylös tiistaina aamuyöllä, KRP kertoi.
KRP:n tiedotustilaisuudessa puhunut tutkinnan yleisjohtaja Risto Lohi kuvasi, että meren pohjasta on havaittavissa, kuinka kaasuputken vauriopaikalle johtaa leveä, 1,5–4 metriä leveä raahausjälki.
Kaasuputken vauriopaikasta joidenkin metrien päästä löytyneen ankkurin epäillään aiheuttaneen sekä raahausjäljen että itse vaurion.
Putkivauriokohdan jälkeen puolestaan jatkuu kapeampi raahausjälki pitkälle merenpohjassa. Kapea raahausjälki sopii KRP:n mukaan mitoiltaan siihen osaan, jolla ankkuri kiinnittyy ketjuunsa.

KRP:n mukaan kiinalaisalus Newnew Polar Bearin roolin selvittäminen jatkuu ja aluksen liikkeet ovat tällä hetkellä päätutkintalinja, mutta myös vaihtoehtoiset tapahtumainkulut otetaan huomioon.
Lohi kertoi, että aluksen ja sen kapteenin kanssa pyrittiin vapaaehtoiseen kontaktiin, mutta lähestymisyritykset eivät tuottaneet tulosta.
KRP:n mukaan alus oli Suomen talousvyöhykkeellä, ei aluevesillä, joten pakkotoimenpiteet eivät olleet juridisesti mahdollisia.
KRP kertoo saaneensa viranomaisyhteistyön kautta havainnon siitä, että kiinalaisaluksen vasen keula-ankkuri näyttäisi puuttuvan tai siitä ei ollut varmaa havaintoa.
– Tämä loi tietysti myös intressin saada yhteys laivaan, Lohi sanoi.
Aluksen puhuttamiseen ja tarkastukseen oli varauduttu, jos se olisi tullut Suomen aluevesille. Alusta tavoiteltiin KRP:n mukaan käytettävissä olevilla viestintäkanavilla.
– Sanotaanko näin, että ne syyt, minkä takia alus ei omalta kurssiltaan voinut poiketa, vaihtelivat tutkinnan edetessä, eli vaikutti meidän näkökulmasta vastahankaiselta, Lohi kertoi.
Yhteyden saanti kapteeniin olisi tärkeää tutkinnassa.
Koska alus ei ollut Suomen aluevesillä vaan talousvyöhykkeellä, puhuttelu olisi ollut vapaaehtoisuuteen perustuvaa. Alus jatkoi matkaansa. Nyt alus liikkuu Venäjän aluevesillä pohjoisella reitillä.
Kiinalaisaluksen tavoittamiseksi on tehty KRP:n mukaan myös kansainvälistä yhteistyötä. Parhaillaan on meneillään yhteistyö Kiinan viranomaisten kanssa.
Suomen ja Viron välinen Balticconnector-kaasuputki vaurioitui kaksi viikkoa sitten 8. lokakuuta.
