Koronarajoitusten hellittäessä alkoi sota – Finnair odottaa kolmatta tappiollista vuotta
Finnair ennakoi, että tästä vuodesta on tulossa yhtiölle kolmas peräkkäinen huomattavan tappiollinen vuosi. Huhti–kesäkuun vertailukelpoinen liiketappio oli 84,2 miljoonaa, kun se vuotta aiemmin oli ollut 151,3 miljoonaa.
Toimitusjohtaja Topi Manner totesi, että Finnair kohtaa Ukrainan sodan vaikutukset pandemian heikentämänä.
Epävarmuus jatkuu, koska polttoaineen hinta on historiallisen korkea ja Venäjän ilmatilan sulun kestosta ei ole tietoa. Finnair arvioi, että sulku kestää pitkään.
Yhtiö laatii siksi uutta strategiaa heikon kannattavuuden parantamiseksi ja taloudellisen aseman vahvistamiseksi. Mannerin mukaan Finnairilta edellytetään nyt merkittävää rakenteellista uusiutumista. Tavoite on saada uusi strategia valmiiksi vuoden 2022 syksyllä.
Manner totesi katsauksessaan, että Finnair siirtyi toisella vuosineljänneksellä kriisistä toiseen.
– Liiketulosta rasittivat Venäjän ilmatilan sulun johdosta pidentyneet lentoreitit ja erityisesti historiallisen korkea, vuoden 2021 lopusta lähes kaksinkertaistunut polttoaineen hinta, Manner sanoi.
Polttoaineen ennätyskorkea hinta on Finnairin laskujen mukaan aiheuttanut yhtiölle noin 126 miljoonan euron lisäkustannukset huhti–kesäkuussa.
Myönteisiä merkkejä lentoyhtiön kannalta on ollut se, että kysyntä on lähes normalisoitunut Euroopassa ja Yhdysvalloissa. Finnair arvioi lentävänsä loppukesän ja alkusyksyn aikana keskimäärin noin 70 prosentin kapasiteetilla vuoteen 2019 verrattuna.
Samalla lentomatkustuksen nopea elpyminen on aiheuttanut henkilöstöpulaa ja jättiruuhkia useilla lentoasemilla eri puolilla Eurooppaa. Ne ovat vaikuttaneet myös Finnairin lentojen täsmällisyyteen.