Savuavat matkustajakoneet ovat Suomessa harvinainen näky – poliitikkojen koneessa kärysi koneen oma tietokone
Tilanteet, joissa lentokoneessa tehdään savuhavainto, ovat Suomessa harvinaisia, ilmenee liikenne- ja viestintävirasto Traficomin tilastoista.
Lentokoneiden savuhavaintoja on raportoitu Traficomille viime vuosina keskimäärin kymmenen kappaletta vuodessa. Useimmissa tapauksissa on havaittu savun hajua ohjaamossa tai matkustamossa mutta ei varsinaista tulipaloa.
Tällainen tapaus sattui keskiviikkona Helsinki-Vantaan lentokentällä. Finnairin matkustajakone jouduttiin evakuoimaan ohjaamossa olleen lievän savun takia. Finnairin mukaan savuaminen johtui viasta yhdessä lentokoneen omista tietokoneista. Kokkola-Pietarsaaren kentälle lähtöä tehneessä koneessa olivat muun muassa opetusministeri Anna-Maja Henriksson (r.) ja keskustan kansanedustaja Mika Lintilä.
Erityisasiantuntija Tapani Maukonen Traficomista muistaa viime vuosilta yhden tapauksen, jossa matkustajakoneessa syttyi varsinainen tulipalo.
– Vuonna 2017 kävi Helsinki-Vantaalla tilanne, jossa matkustajan kannettava tietokone syttyi palamaan Air Berlinin lennolla, Maukonen kertoo STT:lle.
Tilanteessa ei sattunut henkilövahinkoja, ja aineellisetkin vahingot jäivät vähäisiksi. Onnettomuustutkintakeskus otti tapauksen kuitenkin aikoinaan tutkittavaksi.
Finnairin mukaan matkustajien elektronisista laitteista johtuvat vaaratilanteet eivät ole yleisiä.
– Määrä on kuitenkin noussut, koska laitteiden määrä on kasvanut. Käytännössä asiakkailla on laitteita mukana kaikilla lennoilla, yhtiön viestintäpäällikkö Kaisa Tikkanen kommentoi STT:lle sähköpostitse.
Riskinä on, että litiumakkuihin voi tulla vika, joka aiheuttaa laitteen turpoamisen tai kuumentumisen. Tämä voi johtaa laitteen käryämiseen tai syttymiseen. Tulipaloon johtaneita tapauksia on Tikkasen mukaan lennoilla hyvin vähän.
Joitakin laitteita, kuten puhelimia ja tabletteja, voi käyttää koko lennon ajan edellyttäen, että ne ovat lentokonetilassa.
Aina koneissa tehdyt savuhavainnot eivät johdu lentokoneen omasta tai matkustajan elektronisesta laitteesta.
Esimerkiksi viime vuonna Traficomille raportoitiin tapauksia, joissa matkustaja oli tupakoinut koneen vessassa.
Näihin tapauksiin laskettiin mukaan myös sähkötupakointi, johon tarkoitettujen välineiden käyttö on ainakin Finnairin lennoilla kiellettyä.
Traficomin tilastojen mukaan vaarallisten aineiden ja esineiden määrä Suomen lentoasemilla on ollut kasvussa. Viime vuonna tällaisia tavaroita poistettiin matkatavaroista reilusti yli 600 kappaletta. Edellisvuonna määrä oli vajaat 400.
Kaikki lentokoneiden ruumaan menevät matkatavarat tarkastetaan lentoasemalla. Jos kiellettyjä tuotteita tai laitteita havaitaan, ne poistetaan.
– Hyvin tyypillinen elektroniikkaan liittyvä poistettava laite on varavirtalähde. Ne on tärkeää kuljettaa oikosulkuvaaran takia käsimatkatavaroissa, matkustajapalveluyksikön päällikkö Hanna Hämäläinen Finavialta kertoo.
Yleisimmin koneen ulkopuolelle jääviä asioita ovat kuitenkin tulentekovälineet, joita on poistoista noin puolet.
– Matkustaja voi toki ottaa esimerkiksi tulitikkurasian tai sytyttimen, mutta niitä saa olla mukana vain yksi kappale, Hämäläinen sanoo.
Omaan käyttöön tarkoitetut laitteet kuten kellot, matkapuhelimet tai kannettavat tietokoneet saa pakata ruumaan tai käsimatkatavaroihin.
– Suosittelemme toki, että kulutuselektroniikka olisi mahdollisuuksien mukaan käsimatkavaroissa. Elektroniikassa saattaa olla akkuja, joihin voi tulla oikosulkuja, ja sillä voi olla vaikutuksia lennon turvallisuuteen, Hämäläinen sanoo.