Se oli kertakaikkisen karmiva onnettomuus – Helikopteri putosi, syttyi tuleen ja vieri ihmisjoukossa Hämeenlinnassa 40 vuotta sitten
Se oli keväinen äitienpäivä. Sää Hämeenlinnan Ahvenistolla oli 6. toukokuuta 1984 puolipilvinen ja poutainen, mutta tuulinen.
Väkeä oli tuhansittain liikkeellä, sillä alueella järjestettiin Hämeenlinna Race -rata-autokilpailu.
Tapahtuman ohessa järjestettiin yleisölle helikopterilennätyksiä. Maksaneet asiakkaat pääsivät hetkeksi yläilmoista katselemaan kisatapahtumaa ja vaikuttavaa ihmismäärää.
Kello 13 maissa tapahtuma sai karmivan käänteen. Laskeutumassa olleen helikopterin lentäjä menetti koneen hallinnan. Kopteri putosi katsojia täynnä olleeseen rinteeseen, syttyi tuleen ja lähti pyörimään rinnettä alas.
Onnettomuutta seuranneet sekunnit olivat kertakaikkisen karmivia. Liekeissä oleva helikopteri pyöri nopealla vauhdilla ihmisjoukon keskellä. Tulta leimuavat osat sinkoilivat. Yleisö yritti paeta kauhun vallassa.
Rinteessä olleista katsojista neljä kuoli. Yli kaksikymmentä katsojaa loukkaantui. Koneessa olleista viidestä henkilöstä yksi ehti hypätä vierivän koneen kyydistä pois. Hän kuitenkin menehtyi seuraavana päivänä sairaalassa. Loput neljä matkustajaa loukkaantuivat.
Kaikkiaan Hämeenlinnan Ahveniston helikopteriturma vaati viiden ihmisen hengen. Loukkaantuneita oli 26. Tapauksesta on kulunut nyt tasan 40 vuotta.
Tutkijalautakunta piti onnettomuuden syynä myötätuuleen ja sopimattomalle ylärinteen ahtaalle laskeutumispaikalle tehtyä laskuyritystä.
Lentäjä menetti tilanteessa helikopterin ohjattavuuden.
Onnettomuuteen vaikutti myös tilanteeseen nähden liian suuri lentomassa. Myös ohjaajan vähäinen kokemus etenkin lennettävästä konetyypistä vaikutti karmivan käänteen saaneisiin tapahtumiin. Onnettomuushelikopteri oli malliltaan Augusta-Bell 47J-2A.
Tapaus eteni aikanaan myös oikeuteen. Vuonna 1986 Hämeenlinnan raastuvanoikeus tuomitsi ohjaajan ilmailuliikennerikkomuksesta, viidestä kuolemantuottamuksesta ja kymmenestä vammantuottamuksesta 80 päiväsakkoon.
Turun hovioikeus piti vuonna 1989 ohjaajan tuomion voimassa. Hovioikeuden mukaan lentäjä ei ollut ottanut riittävästi huomioon tuuli- ja sääolosuhteita.
Ilmakuljetuslain vahingonkorvausvelvollisuus kohdistui ennen kaikkea helikopterin omistajaa, jonka kontolle tuli yli 100 000 markan korvaukset.
Korkein oikeus vahvisti hovioikeuden tuomion.
Otsikkoa muokattu 4.5.2024 kello 23:04. Tarkennettu, että onnettomuus tapahtui 40 vuotta sitten.