KKV: Kaupan osuus omien tuotemerkkien myyntihinnasta kasvanut
Kaupan saama osuus sen omien tuotemerkkien myyntihinnasta on kasvanut. Tämä käy ilmi Kilpailu- ja kuluttajaviraston tutkimuksesta.
Tutkimuksen mukaan päivittäistavarakaupan hintamarginaalit ovat kaupan omilla tuotemerkeillä eli niin sanotuilla private label -tuotteilla keskimäärin muita tuotteita suuremmat. Hintamarginaaleilla tarkoitetaan osto- ja myyntihintojen välistä suhdetta.
Private label -tuotteita ovat esimerkiksi Keskon Pirkka ja S-ryhmän Rainbow.
– Tutkimuksemme perusteella muodostuu kuva markkinoista, joissa kaupalla on mahdollisuus optimoida omaa tulostaan private label -tuotteiden avulla, sanoo johtava asiantuntija Johannes Piipponen tiedotteessa.
Vuonna 2022 hintamarginaalit olivat kaupan omilla merkeillä noin 31 prosenttia, kun muiden tuotteiden hintamarginaalit olivat 26 prosenttia.
Yksi selitys tälle erolle voi tutkimuksen mukaan olla se, että kaupan omien merkkien korkeampi marginaali sisältää tuotekehitys- ja markkinointikustannuksia, jotka muissa tuotteissa ovat valmistajan vastuulla.
Kaupan omien merkkien osuus kokonaismyynnin arvosta pysytteli noin 26 prosentin tuntumassa tutkimuksen tarkastelujaksolla 2016–2023. Lukema on alhaisempi kuin monien muiden Euroopan maiden lukema.
Uusien private label -tuotteiden määrä on tutkimuksen mukaan kuitenkin huomattavasti kasvanut.
Kyseessä on ensimmäinen laaja omia tuotemerkkejä käsittelevä tutkimus.