Keskustan Kosonen ja Kallio ihmeissään – Ministeri Ranteelta "täystyrmäys"
Etelä-Karjalan liitto, Etelä-Savon maakuntaliitto, Pohjois-Savon liitto, Joroisten kunta, Parikkalan kunta, Pieksämäen kaupunki, Rantasalmen kunta ja Savonlinnan kaupunki julkaisivat toukokuun puolessavälissä Pieksämäki–Savonlinna–Parikkala-raideliikenneselvityksen. Keskustan kansanedustajat Vesa Kallio ja Hanna Kosonen tekivät liikenne- ja viestintäministeri Lulu Ranteelle (ps.) kirjallisen kysymyksen tehdyn selvityksen pohjalta, edustajat kertovat tiedotteessaan.
Pieksämäki-Savonlinna-Parikkala-rataosuus yhdistää Savon ja Karjalan radat. Rataosuudella olisi mahdollista toimia erityisesti tavaraliikenteen varayhteytenä Kaakkois-Suomen teollisuuden raaka-ainekuljetuksille häiriötilanteissa tilanteissa, joissa liikennöinti olisi syystä tai toisesta häiriintynyt tai kokonaan estynyt Kouvolasta itään tai pohjoiseen suuntautuvilla reiteillä, tiedotteessa todetaan.
– Yksi kysymyksistä oli, onko hallituksella suunnitelmia Laitaatsalmen ratasillan rakentamiseksi ja sitä kautta itäisen Suomen elinvoiman ja huoltovarmuuden turvaamiseksi ottaen huomioon, että Pieksämäki-Savonlinna-Parikkala-ratayhteys on tällä hetkellä poikki sillan puuttumisen takia.
Ministeri Ranteen vastaus kysymykseemme on täystyrmäys, Kallio ihmettelee.
– Ranteen mukaan siltaa ei tarvita eikä sitä tulla rakentamaan. Ministeri luettelee näkemyksensä tueksi vastauksessaan perusteluja, jotka olisivat olleet helposti oikaistavissa alueen toimijoiden tekemästä selvityksestä. Vaikuttaakin siltä, että ministeri ei ole lainkaan perehtynyt maakuntaliittojen ja radanvarsikaupunkien laatimaan ansiokkaaseen selvitykseen.
Selvityksiä ei laadita huvin vuoksi, vaan todelliseen tarpeeseen, Kosonen huomauttaa.
– Pieksämäki-Savonlinna-Parikkala-rataosuus parantaisi itä-länsisuuntaisia raideliikenneyhteyksiä ja mahdollistaisi myös henkilöliikenteen käynnistämisen välillä Pieksämäki-Savonlinna, sekä parantaisi tavaraliikenteen toimintaedellytyksiä myös normaaliloissa. Itäiselle Suomelle ja alueen tarpeille riittää ymmärrystä korkeintaan juhlapuheissa, mutta konkreettisille, hyvin valmistelluille ehdotuksille viitataan kintaalla. Tilanne alkaa syystäkin tuskastuttaa alueen ihmisiä ja aktiivisia toimijoita.
– Ministeriössä on pudotettu hanskat yhdessä Väyläviraston kanssa itäisen Suomen tiestön kunnossapidosta ja nyt tilanne näyttää samalta rataverkon osalta. Hämmästyttävintä ministerin Ranteen vastauksessa on, ettei itäisen Suomen poikittaisella rataliikenteellä ole hänen mukaansa mitään merkitystä myöskään huoltovarmuuden ja sotilaallisen liikkuvuuden kannalta, Kallio kummastelee.
Vastauksensa lopuksi ministeri luettelee hallituksen saavutuksia, jotka ovat jäämässä itäisen Suomen osalta varsin köykäisiksi, edustajat sanovat.
– Haluja kehittää koko maata ja erityisesti aluetta, joka eniten sitä kaipaa ei ministeri Ranteella eikä muullakaan hallituksella ole.