Keskustan Kallio: Turun tunnin juna joutaa myöhästyä
Keskustan kansanedustaja, liikenne- ja viestintävaliokunnan jäsen Vesa Kallio katsoo viime aikojen uutisoinnin vahvistaneen käsitystä hallituksen edistämän Länsirata-hankkeen taloudellisesta kannattamattomuudesta.
Iltalehti uutisoi perjantaina, ettei yksikään Länsiradan piiriin kuuluva kunta halua lisätä omaa maksutaakkaansa Turun tunnin junana tunnetun hankkeen toteuttamiseksi.
Kallio viittaa myös eurooppa- ja omistajaohjausministeri Joakim Strand (r.) viime viikolla MustRead-julkaisulle antamaan haastatteluun. Strandin mukaan listattujen yhtiöiden osakemyynnit ovat viimeinen vaihtoehto hallitusohjelmaan kirjatun neljän miljardin euron investointiohjelman rahoittamiseksi.
– Ministeri Strandin mainitsemasta valtion omaisuuden myynnistä kertyvällä miljardipotilla hallituksen on tarkoitus laittaa Orpon juna liikkeelle, Kallio huomauttaa.
Kallio perustelee näkemystään Länsiradan taloudellisesta kannattamattomuudesta myös talouspolitiikan arviointineuvoston puheenjohtajan, professori Niku Määttäsen Ylelle antamalla haastattelulla, jossa tämä kuvasi valtion omaisuuden myynnin vaikutuksia valtiontalouteen.
– Määttäsen mukaan omaisuuden myynti on käytännössä sama asia kuin velan otto. Samalla, kun omaisuuden myynnillä pyritään pienentämään korkomenoja, menetetään omaisuuden tuotto, Kallio toteaa.
– Jo pelkästään näiden argumenttien pohjalta on täysin selvää, että lähtölupaa ei Turun tunnin junalle ole mahdollista antaa. Jos joku juna saa myöhästyä, niin tämä.