Keskustakaksikko: Hallituksen linja on käsittämätön – "Miksi Viitostie halutaan haudata?"
Keskustan itäsuomalaiset kansanedustajat Tuomas Kettunen ja Vesa Kallio ovat tyrmistyneitä hallituksen linjasta Itä-Suomen tiestöhankkeita kohtaan. Itä-Suomen isompiin hankkeisiin on vaalikauden aikana budjetoitu 200 miljoonaa euroa Karjalan rataan sekä 140 miljoonaa Viitostiehen ja 50 miljoonaa Savon rataan Kettunen ja Kallio toteavat.
– Itä-Suomen uusiin tiestöhankkeisiin oli muutenkin tulossa murusia verrattuna siihen, mitä muualle Suomeen, keskustaedustajat sanovat tiedotteessa.
Liikenneministeri Lulu Ranne on vahvistanut (Länsi-Savo) ja ilmoittanut Etelä-Savon vierailullaan, että rahaa tuskin tipu Viitostielle ainakaan ensi vuodelle. Viitostiehen on hallitusohjelmassa kirjattu 140 miljoonaa euroa. Nyt kustannusarvio on vähintään 180 miljoonaa, voi olla kuulemma jopa 200 miljoonaa euroa.
Ministeri Ranne totesi, että nyt kannattaa miettiä, mitä muuta sillä 140 miljoonalla saataisiin aikaiseksi. Kuulemma 140 miljoonaan on sitouduttu, ei 180 miljoonaan.
– Tästä vajaasta 400 miljoonasta halutaan nyt priorisoida uudelleen 140 miljoonaa euroa. Jos asiaa ei edistetä ensi vuonna niin todennäköisesti se hautautuu kokonaan tämän hallituksen toimesta, Kallio pohtii.
Keskustakaksikon mukaan Leppävirta-Kuopio -väli on ainoita Itä-Suomen isompia hankkeita, joiden puolesta varsinkin kokoomuksen kansanedustajat ovat pitäneet kovaa ääntä ja syyttäneet keskustalaisia vääristelystä, kun puolueessa on kannettu huolta Itä-Suomen laiminlyömisestä.
– Hallituksen linja onkin aivan käsittämätön. Miksi Viitostie halutaan haudata, kun Itä-Suomi on muutenkin jo käytännössä unohdettu, kaksikko kysyy.
Tuomas Kettunen muistuttaa, että kokoomuksen edustajilla oli toinen ääni kellossa helmikuisella kyselytunnilla, kun kansanedustaja Karoliina Partanen (kok.) syytteli keskustaa vääristelystä ja kertoi Itä-Suomen merkittävistä tiehankkeista.
– Liikenneministeri Ranne kehuikin, että 400 miljoonan edestä on hankkeita tulossa. Myös puolustusministeri Antti Häkkänen hehkutti, että Viitostiehen on tulossa 140 miljoonaa euroa.
Kallio toteaa, että ääni kellossa muuttui alle kahdessa kuukaudessa, sillä Viitostietä ei nähdäkään enää tärkeänä.
– Tunnin juna vaan puksuttaa eteenpäin melkein 500 miljoonan euron arvoisesti. Olemme muistuttaneet siitä, että Tunnin junan voi unohtaa ja nämä rahat pitää jakaa tasaisesti ympäri Suomea tie- ja rautatiehankkeisiin, Kallio kertoo.
– Hallitus on taas osoittanut arvovalinnoillaan, ettei koko Suomen kehittäminen kiinnosta ja Itä-Suomi heitetään ensimmäisenä Turun junan alle, kaksikko harmittelee.