Kainuun Sanomat: Kävikö U-2 -vakoilukone Kajaanissa kylmän sodan hyisillä hetkillä?
Kävikö kylmän sodan ajan ikoninen U-2 -vakoilukone Kajaanin Paltaniemen lentokentällä syksyllä 1959 tai 1960?
Asiaa pohtii kirjoituksessaan Kainuun Sanomissa eläkkeellä oleva vantaalainen opettaja Eino Kaikkonen.
Kaikkonen kertoo, ettei hän ole pystynyt selvittämään oppikouluvuotenaan 1960 Kajaanin Lyseossa kuulemaansa tarinaa asiasta.
Kaikkonen kirjoittaa edesmenneen setävainajansa kuulleen asiasta ystävältään, joka piti työkseen kunnossa Paltaniemen kentän kiitoratoja.
– Paikalla olleet näkivät hyvin siron, pitkäsiipisen lentokoneen laskeutuvan ja rullaavan jonkin matkan päähän lennonjohto- ja kenttäterminaalista. Koneen viereen kiiruhti heti ryhmä siviili- ja sotilaspukuisia henkilöitä, joiden kansallisuudesta ei voinut sanoa mitään. Sen jälkeen kiitoradan valot sammutettiin ja lentokentän paikalla ollut henkilökunta käskettiin lähtemään kotiin sekä muistutettiin vaitiolovelvollisuudesta, Kaikkonen muistelee.
Seuraavana aamuna siroa lentokonetta ei silminnäkijän mukaan enää näkynyt, vain kapeat laskutelineiden pyörien jäljet kiitoradan ohuessa lumipeitteessä.
Kaikkonen kertoo olleensa jotakin vuosia sitten yhteydessä asiassa tiedusteluasioihin paneutuneen Helsingin Sanomien emeritustoimittajaan Jukka Rislakkiin.
– Rislakki vastasi kertoen ottaneensa yhteyttä omiin lähteisiinsä muun muassa Ilmavoimissamme. Hänelle oli vastattu, että Ilmavoimissa on kiertänyt aikoinaan puhe U-2 koneen käynnistä Kajaanissa. Enempää tietoa ei hänkään ollut saanut, ei ainakaan oman kertomansa mukaan.
Jopa 30 kilometriin yltävä Lockheed U-2 -vakoilukone nousi maailmanmaineeseen kun Neuvostoliiton ilmapuolustus onnistui vappuna 1960 ampumaan sellaisen alas ohjuksella Sverdlovskin yläpuolella. Kone oli matkalla Pakistanista Pohjois-Norjan Bodöön.
Koneen pilotti Francis Gary Powers jäi vangiksi ja tapaus kiristi entisestäänkin hyisiä Yhdysvaltojen ja Neuvostoliiton suurvaltasuhteita. Powers vapautui vankien vaihdossa Berliinissä 1962.