Kaasuautoista piti tulla buumi, mutta tavoitteet ovat kaukana – Biokaasua maatalouden jätteistä tuottava yrittäjä uskoo silti alan tulevaisuuteen
Haapavetisessä Vuorenmaan Maatila Oy:ssä on hyödynnetty lypsylehmätilan sivutuotteena syntynyttä biokaasua jo yli 15 vuoden ajan. Nuoret tuottajat olivat aikaansa edellä tarttuessaan paikallisen maatalouskoneita kehittävän ja valmistavan Agronicsin ehdotukseen.
Vuorenmaan tilalla oli jo aiemmin testailtu yhtiön tuotteita. Nyt Agronics ehdotti heille kokeiltavaksi biokaasun käyttöä oman tilan lämmitykseen.
Siitä se lähti. Ensin tilalta saadulla biokaasulla lämmitettiin navetta, sitten talousrakennuksia ja lopulta käyttövesi.
– Aluksi pyöritimme sähkögeneraattoria oman tilan tarpeisiin, Janne Vuorenmaa kertoo.
Uusi vaihde saatiin silmään, kun vuonna 2019 vanha biokaasulaitos sanoi sopimuksen irti.
– Piti päättää, mille aletaan. Tehtiin uusi investointi, Vuorenmaa jatkaa.
Seuraavaksi Valio otti yhteyttä maatalousyhtymää pyörittäviin veljeksiin ja tiedusteli, olisiko heidän mahdollista puhdistaa kaasua maitoauton käytettäväksi. Monenlaisia suunnitelmia oli ollut ilmassa jo pitkään.
– Tulimme siihen tulokseen, että nyt on aika lähteä toteuttamaan haaveita, jos aiotaan päästä eteenpäin, Vuorenmaa kertoo.
Helmikuusta 2021 Vuorenmaan tilan reunamilla on seistä jököttänyt tankkauspiste, josta kuka tahansa voi hakea autoonsa biokaasua. Keskimäärin tankilla käy kuusi autoa päivässä, minkä lisäksi tilalta maidot hakeva maitoauto kulkee Vuorenmaan biokaasulla.
Lisäinvestointisuunnitelmat kytevät jo biokaasuyrittäjien mielissä. Tilalle on tulossa seuraavan polven reaktori. Se tarkoittaa enemmän kaasua ja isompaa puhdistuskapasiteettia. Näin halutaan varmistaa, että tarjonta vastaa kysyntää.
Jos kaasuautojen tankkauspisteitä ei ole, ihmiset eivät voi hankkia autojakaan.
Janne Vuorenmaa
Polttonesteen hinnannousun myötä Suomeen kuten moniin muihinkin Euroopan maihin on iskenyt sähköautobuumi. Kaasuautojen kysyntä on siinä sivussa hiipunut.
Juha Sipilän (kesk.) hallitus asetti aikoinaan tavoitteeksi, että Suomessa olisi vuoteen 2030 mennessä liikennekäytössä 50 000 kaasuautoa. Liikenteen ilmastopolitiikan työryhmä tavoittelee samassa ajassa peräti 130 000 Suomen teillä huristelevaa kaasukäyttöistä autoa.
Nämä luvut häälyvät kaukana, sillä vuoden 2021 lopussa Suomessa oli tieliikennekäytössä vain runsaat 14 000 autoa. Miksi kaasuautot ovat ajautuneet syrjäteille?
Vuorenmaan mielestä kysymyksessä on muna vs. kana -ilmiö.
– On oltava tankkauspisteitä, jotta tulee autoja. Jos niitä ei ole, ihmiset eivät voi hankkia autojakaan, koska ilman kaasua ne autot eivät kulje, hän kuvaa.
Ensimmäinen lähtökohta tavoitteen edistämiseksi on Vuorenmaan mukaan se, että alkutuotannosta saadaan kannattavaa.
– Kun se puoli on kunnossa, maatalousyrittäjä pystyy investoimaan biokaasutuotantoon. Jos ei tule perustyöstä rahaa, ei pysty satsaamaan miljoonien kaasulaitoksiin, hän korostaa.
Vuorenmaan mielestä tukipolitiikkaa on biokaasun osalta jo kohdillaan. Tärkeintä olisi nyt saada maaseutuvastainen ilmapiiri paremmalle tolalle.
– Onneksi Valio on lähtenyt profiloimaan isompia yksiköitä. Siitä se innostus lähtee. Tärkeää olisi myös saada julkisuutta biokaasun tuotannolle ja sen hyödyille.
Tankatessa voi miettiä, tankataanko siinä Putinin tai Saudi-Arabian taskuun vai jollekin muulle taholle.
Janne Vuorenmaa
Vuorenmaa korostaa, että biokaasu on kotimaista polttoainetta. Hän toivoo, että kuluttajat miettisivät tankatessaan, mihin heidän rahansa menevät.
– Tankataanko siinä Putinin tai Saudi-Arabian taskuun vai jollekin muulle taholle? Kun käyttää kotimaista biokaasua, raha jää omaan maakuntaan.
Vuorenmaan usko biokaasun tulevaisuuteen on vahva. Hän arvioi, että jatkossa nesteytettyä biokaasua menee enemmän rekka-autoihin.
– Tulevaisuudessa maatiloilta ehkä myydään kaasu toimijoille, jotka nesteyttävät sen. Tällä hetkellä kaasu on meillä paineistettuna. Sitä ei ole vielä näissä kokoluokissa järkeä nesteyttää.
Pian käyttöönotettava uusi reaktori mahdollistaa tankattavan kaasun määrän tuplaamisen tulevaisuudessa.
– Nähtäväksi jää, mistä tilan tulot jatkossa koostuvat, Vuorenmaa päättää.
Juttu on julkaistu alunperin Suomenmaan kuukausilehdessä heinäkuussa 2023.