Ilmailun päästövähennystavoitteesta sopu – nettopäästöt nollaan 2050 mennessä
Kansainvälisen siviili-ilmailujärjestö ICAO:n jäsenvaltiot ovat hyväksyneet uuden pitkän aikavälin päästövähennystavoitteen ilmailualalle, kertoo liikenne- ja viestintäministeriö. Kansainvälisessä lentoliikenteessä pyritään vähentämään nettopäästöt nollaan vuoteen 2050 mennessä.
Nettopäästöjen vähentäminen nollaan tarkoittaa sitä, että valtaosa päästöistä poistetaan. Se osa päästöistä, jota ei voida poistaa, kompensoidaan rahoittamalla muiden sektoreiden päästövähennystoimia.
Liikenne- ja viestintäministeriön mukaan Suomen tavoitteet täyttyivät, sillä Suomi kannatti päästövähennystavoitteen hyväksymistä Montrealissa Kanadassa pidetyn ICAO:n yleiskokouksessa.
Tähän asti ICAO:n tavoitteena on ollut lentoliikenteen hiilineutraali kasvu sekä energiatehokkuuden parantaminen.
Päästöt pyritään saamaan nettona nollaan useilla keinoilla, joita ovat vähäpäästöinen teknologia, lentokoneiden uudet käyttövoimat, kuten biopolttoaineet ja sähkö, sekä päästöjä vähentävien lentomenetelmien kehittäminen.
Lentoliikenteen päästöjen globaali hyvitysjärjestelmä otettiin käyttöön vuonna 2021. Sitä tiukennettiin hieman Montrealin kokouksessa.
ICAO:n tavoitteet ohjaavat jäsenvaltioita, mutta ne eivät ole oikeudellisesti sitovia.
Globaaleja toimia voidaan täydentää kansallisilla tai alueellisilla päästövähennystoimilla. EU:ssa on valmisteilla ehdotuksia lentoliikenteen päästökaupan tehostamisesta sekä uusiutuvien lentopolttoaineiden sekoitevelvoitteen ja lentopolttoaineveron käyttöönotosta.