Huomiota tavaraliikenteeseen ja makuuvaunuja Kajaani–Helsinki-työmatkalaisille – selvitys näkee idän ja pohjoisen junaliikenteessä paljon parannettavaa

Ministeri Lintilä kiittää tavaraliikenteen tärkeyden esilletuomisesta: ”Materiaalien saaminen liikkeelle on kansantalouden kannalta ensiarvoisen tärkeää”
Raideliikenne

Saavutettavuus on se olennainen termi, kun mietitään rataliikenteen kehittämistä. Tässä on huomioitava paitsi henkilöjunaliikenne, myös tavarankuljetus, elinkeinoministeri Mika Lintilä (kesk.) painottaa.

– Etenkin Itä-Suomessa on nyt nähtävissä askelia parempaan yhteisymmärrykseen, kun maakunnat ovat alkaneet löytää yhteisiä tavoitteita liikenteen kehittämisessä, ministeri iloitsee.

Lintilä otti maanantaina iltapäivällä vastaan Taloustutkimuksen Pasi Holmin ja Juho Tyynilän selvityksen pohjoisen ja itäisen Suomen junaliikenteen vaikutuksesta alueiden elinvoimaan ja matkailuun. Rataverkko etenkin itäisessä Suomessa on kohtuullisen kattava, mutta yhteyksissä ja ratojen kunnossa on selvityshenkilö Holmin mukaan paljon puutteita.

– Jos esimerkiksi Joensuussa joutuu etelästä käsin käymään tekemässä työpäivän, pitää kaupungissa käytännössä yöpyä, ellei halua lentää kalliilla takaisin. Toki yöpyminenkin maksaa. Saavutettavuus Itä-Suomessa on sekä elinkeinoelämän että matkailun kannalta ongelma, Holm näkee.

Tulevaisuudessa ratayhteyksiltä vaaditaan enemmän kapasiteettia kasvavalle puun ja kaivannaisten kuljetukselle. (Kuva: Paula Åström)

Sekä Holm että Lintilä haluaisivat helpottaa myös itäisen ja pohjoisen Suomen matkailua raiteilla kulkeville.

– Moneen matkailukohteeseen ei käytännössä kannata tulla muuten kuin omalla autolla. Esimerkiksi paljon väkeä vetävään Vuokattiin Kainuussa pääsee käytännössä yksinomaan tällä tavalla, ministeri Lintilä lausuu.

Henkilöliikennettä selvityshenkilöt parantaisivat muuttamalla esimerkiksi kiskobusseja palvelemaan työmatkaliikennettä, kun ne nyt on suunniteltu kaukojunien syöttöliikenteeksi. Pohjoisen ja idän työmatkaliikennettä he parantaisivat muuttamalla Kajaani–Helsinki-yöjunan kulkua. Nyt juna lähtee aamuyöstä kello 3.40. Selvitys parantaisi välin houkuttelevuutta työmatkalaisille lisäämällä junaan makuuvaunuja, ja juna lähtisi iltakymmeneltä Kajaanista, pysähtyisi neljä tuntia Kuopiossa, josta jatkaisi aamuneljältä kohti Helsinkiä. Yöpymismahdollisuus junassa tekisi Kajaanista tuleville matkan houkuttelevammaksi.

Erityistä huomiota ministeri ja selvittäjät kiinnittäisivät lisäksi tavaraliikenteeseen. Henkilö- ja tavaraliikenteen yhteensovittaminen eri väleillä vaatii heidän mukaansa erityistä huomiota, kun bio- ja kaivannaistalouden liikenne idästä ja pohjoisesta etelään kasvaa.

– Erityisesti Oulu–Kokkola-välin tavaraliikenne kasvaa, koska Kontiomäki–Oulu-välin tavaraliikenne kasvaa. Savon radallakin tavaraliikenne kasvaa ja nyt olisikin tärkeää saada Iisalmi–Ylivieska-väli sähköistettyä, Holm sanoo.

– On hyvä, että nyt on huomauttu tavaraliikenteen tärkeys. Yleensä junaliikennettä katsotaan melkein yksinomaan henkilöliikenteen kannalta. Materiaalien saaminen liikkeelle on kansantalouden kannalta ensiarvoisen tärkeää. Tämä vaatii satsauksia, etenkin routa tuo haasteita rataverkon kestävyydelle täällä Suomessa, Lintilä toteaa.