Hellekesä janotti kansaa, ja Olvin myynti kasvoi – tuoteryhmistä myynnin kasvu oli suurinta alkoholittomissa tuotteissa
Panimoyhtiö Olvi kasvatti myyntiään, liikevaihtoaan ja liikevoittoaan tuntuvasti heinä-syyskuussa. Myynti kasvoi yli 16 prosenttia, liikevaihto 15,5 ja liikevoitto 9,7 prosenttia. Liikevoitto nousi 23,6 miljoonaan vuodentakaisesta 21,5 miljoonasta.
Heinäkuun helteet toivat merkittävän kasvun myyntivolyymiin, mutta myös alkusyksyn myynti kehittyi hyvin. Myynti ravintoloihin ja baareihin piristyi alkuvuodesta, mutta jäi edelleen alhaisemmalle tasolle kuin ennen koronapandemiaa.
Tuoteryhmistä myynnin kasvu oli suurinta alkoholittomissa tuotteissa, erityisesti vesissä, kertoi toimitusjohtaja Lasse Aho. Ahon mukaan vesiä olisi mennyt enemmänkin kesän kuumimmissa vaiheissa.
– Helteinen kesä kasvatti kokonaiskysyntää voimakkaasti, johon vastaaminen oli haasteellista ja aiheutti jonkin verran toimitusvaikeuksia, Aho kertoo tiedotteessa.
Loppuvuonna edessä saattaa olla tuotantomäärien rajoituksia, koska raaka-aineiden ja pakkaustarvikkeiden saatavuudessa on ollut ajoittain vaikeuksia. Samalla tuotantokustannuksiin kohdistuu merkittäviä hinnankorotuspaineita.
– Nämä voivat rajoittaa tuotantomääriä ja aiheuttaa toimitusvaikeuksia sekä vaikuttaa kannattavuuteen heikentävästi loppuvuoden aikana. Näkymä tällä hetkellä kuitenkin on, että vaikutukset olisivat rajallisia ja hallittavissa, Aho toteaa.