Heikko ostovoima hidastaa elintarviketeollisuuden kasvua – kuluttajat nuukailevat ruokaostoksilla
Kuluttajien ostovoiman heikko kehitys hidastaa elintarviketeollisuuden kasvua tänä vuonna, arvioi Elintarviketeollisuusliitto ry talouskatsauksessaan.
Koska lähes kaikki kotitalouksien kulut ovat nousseet, ruokaostoksilla ja ravintoloissa valitaan Elintarviketeollisuusliiton mukaan nyt edullisimpia vaihtoehtoja. Samalla myös tuontituotteiden kulutus on kasvanut. Kuluttajien heikko luottamus talouteen jarruttaa paluuta tuttuihin brändituotteisiin.
– Hinta on ollut viime vuodet kuluttajien vahvin valintaperuste ruokakaupassa, eikä tämä vuosi tuo siihen muutosta. Paikallisuuden, kotimaisuuden ja vastuullisuuden odotetaan näkyvän ruokavalinnoissa vahvemmin jälleen ensi vuonna, Elintarviketeollisuusliiton ekonomisti Bate Ismail arvioi tiedotteessa.
Elintarviketeollisuusliitto arvioi talouskatsauksessaan, että käänne parempaan tapahtuu Suomen taloudessa hitaasti ja alkaa näkyä yksityisessä kulutuksessa vasta ensi vuonna.
Kehysriihen veroratkaisut heikentävät Elintarviketeollisuusliiton mukaan kuluttajien ostovoimaa, joten Suomessa on selvä taantuman pitkittymisen riski.
Kauppojen omat merkit ovat Elintarviketeollisuusliiton mukaan kasvattaneet osuuttaan ruokamarkkinoista niin Suomessa kuin Euroopassa. Kasvun odotetaan jatkuvan myös tänä vuonna.
Kaupan omien merkkien osuudesta Suomen ruokakaupoissa ei ole Ismailin mukaan saatavilla kattavaa tilastointia, mutta kilpailu- ja kuluttajaviraston selvityksen mukaan esimerkiksi naudanlihassa kaupan omien merkkien osuus on 32 prosenttia, sianlihassa 31 prosenttia ja broilerinlihassa 44 prosenttia.
Kaupan omien merkkien kuluttajahinta ja elintarviketeollisuuden niistä saama tuottajahinta ovat selkeästi pienemmät kuin brändituotteiden.
– Kaupan olisi lisättävä avoimuutta private label -tuotteiden osuuksista eri tuoteryhmissä, jotta ruokaketjun toimintaa voidaan arvioida paremmin, Ismail vaatii.