Hallitus suunnittelee autojen romutuspalkkioita koko ensi vuodeksi

Romutuspalkkio voitaisiin myöntää romutettavan auton korvaamiseksi uudella autolla, sähköavusteisella polkupyörällä tai joukkoliikennelipulla.
Autoilu

Henkilöautojen romutuspalkkiot ovat tulossa käyttöön jälleen ensi vuoden alussa. Hallitus suunnittelee, että romutuspalkkioita myönnettäisiin koko ensi vuoden ajan.

Hallituksen esityksen mukaan romutuspalkkio voitaisiin myöntää yksityishenkilölle vanhan romutettavan auton korvaamiseksi uudella autolla. Uutta on se, että palkkio voitaisiin myöntää sähköavusteisen polkupyörän tai joukkoliikennelipun hankkimiseen.

–  Romutuspalkkio on ensimmäinen fossiilittoman liikenteen tiekartan toimenpide. Palkkio auttaa osaltaan päästövähennystavoitteissa, kun se tukee vähäpäästöisen ajoneuvon hankintaa tai siirtymistä sähköpyörään tai joukkoliikenteeseen, perustelee liikenne- ja viestintäministeri Timo Harakka (sd.) tiedotteessa.

Tilalle hankittavan uuden henkilöauton tulee olla kaasuauto, täyssähköauto, ladattava hybridi tai muu auto, jonka hiilidioksidipäästöt ovat enintään 95 grammaa kilometriä kohden.

Autoalan Keskusliiton toimitusjohtaja Pekka Rissa muistuttaa, että autokauppa on tyssännyt täysin koronan vuoksi varsinkin keväällä. Uusien autojen tilausmäärät olivat jopa 70 prosenttia alhaisemmat kuin vuosi sitten, eikä ensi vuosikaan näytä hyvältä.

–  Romutuspalkkio on kerta kaikkiaan hyvä lisä ensi vuodelle, Rissa arvioi.

Hän huomauttaa, että autokaupan hyytyminen aiheuttaa kuopan autokannan uusiutumiselle. Tämä taas Rissan mukaan hidastaa päästötavoitteiden toteutumista.

Rissa kritisoi vain 95 gramman päästörajaa, jota hän pitää liian tiukkana. Täyssähköautot ja ladattavat hybridit täyttävät helposti vaatimukset, mutta niiden hinnat ovat toistaiseksi korkeita.

–  Me tarvitsisimme myös pieniä polttomoottoriautoja ja kevythybridejä mukaan, jotta kansa pääsisi kiinni niihin, Rissa sanoo.

Hallituksen esityksessä ehdotetaan, että valtio maksaisi romutuspalkkiota hankittavan auton käyttövoimasta riippuen 1  000–2  000 euroa. Joukkoliikennelipun tai sähköavusteisen polkupyörän hankkimisessa tuki olisi enintään 1  000 euroa. Romutuspalkkion voisi saada vain kerran tukikauden aikana, ja se myönnettäisiin ainoastaan yksityishenkilöille.

Syyskuussa sähköautojen ja ladattavien hybridien osuus oli jo neljännes ensirekisteröinneistä.

Täyssähköautoilla on jo voimassa 2  000 euron hankintatuki. Rissa huomauttaa, että yhdessä hankintatuki ja romutuspalkkio ovat 4  000 euroa, mikä on jo huomauttava summa etenkin pienten sähköautojen hankinnassa. Malleja on tulossa lisää ensi vuonna.

Romutuspalkkiota varten varataan kahdeksan miljoonaa euroa. Rissa pitää summaa hyvänä mutta toivoo, että sitä voisi nostaa matkan varrella, jos romutus saa ennakoitua suuremman suosion.

Edellisen kerran romutuspalkkiota kokeiltiin toissa vuonna. Ensimmäinen kokeilu tehtiin vuonna 2015.

Hallituksen esitys lähti lausunnoille keskiviikkona. Määräaika lausuntojen antamiselle on jo ensi viikon maanantai.