EU:n liikennevaliokunta kannattaa merenkulun ilmastotoimien kompensoimista, kun jäävahvisteiset laivat kuluttavat enemmän polttoainetta
Euroopan parlamentin liikennevaliokunta äänesti myöhään maanantai-iltana merenkulun uusiutuvien ja vähähiilisten polttoaineiden käyttöä säätävästä FuelEU Maritime -asetuksesta.
Talvimerenkulun kompensaatio on huomioitu liikennevaliokunnan kannassa, mikä on Suomelle elintärkeää, Renew Europe -ryhmää neuvotteluissa edustanut europarlamentaarikko Elsi Katainen (kesk.) kommentoi.
– Olen erittäin tyytyväinen, että pitkäjänteisen vaikuttamistyön tuloksena talvimerenkulun kompensaatio on liikennevaliokunnan kannassa mukana ehdottamallani tavalla, joka on Suomen tavoitteiden mukainen, Katainen sanoo tiedotteessa.
– Tämä pitää Euroopan sisämarkkinat reiluna kaikille toimijoille sääolosuhteista riippumatta ja turvaa Suomen vientiteollisuuden kilpailukyvyn myös tulevaisuudessa.
Suomi on riippuvainen merenkulusta viennin ja huoltovarmuuden takia. Turvallisuussyistä laivojen on oltava jäävahvisteisia, mikä tekee laivoista raskaampia ja siten ne myös kuluttavat enemmän polttoainetta ympäri vuoden.
Liikenne- ja viestintäministeriö on laskenut, että mikäli talvimerenkulkua ei huomioitaisi kompensaatiolla merenkulkuasetuksessa, kulut Suomen viennille nousisivat vuosien kuluessa jopa miljardiluokkaan.
Meriliikenteen päästövähennyksiä tehdään EU:ssa sen vuoksi, että 98 prosenttia laivoista kulkee edelleen fossiilisilla polttoaineilla. Liikennevaliokunta ehdottaa päästöjen vähentämistä 80 prosenttiin vuoteen 2050 mennessä.
Katainen kertoo neuvotelleensa liikennevaliokunnan kantaan myös uusien innovaatioiden kuten tuulimekaniikan sekä hiilen talteenoton ja uudelleenkäytön, tukemisen ja nykyistä tehokkaamman hyödyntämisen.
– Liikennevaliokunnan kanta varmistaa kustannustehokkaat päästövähennykset ja antaa merenkulkualan toimijoille vakaan toimintaympäristön.
– Suomessa on loistavaa osaamista laivanrakennuksessa, merenkulun innovaatioissa ja biopolttoaineissa, minkä vuoksi meriliikenteen vihreä siirtymä tuo meille myös liiketoimintamahdollisuuksia, Katainen kertoo.
Katseet kääntyvät seuraavaksi kahden viikon päästä järjestettävään täysistuntoon, jossa parlamentti päättää lopullisesta kannastaan merenkulkuasetukseen. Sen jälkeen asetuksen yksityiskohdista sovitaan jäsenmaiden, EU-parlamentin ja komission välisissä kolmikantaneuvotteluissa.