EU-komissio esitteli autojen uudet päästörajat – kaikki osapuolet yhtä lailla pettyneitä
Autoteollisuus ja ympäristöjärjestöt olivat yhtä lailla pettyneitä, kun EU-komissio esitteli keskiviikkona autojen uudet päästörajat.
Kiivaasti odotetut päästötavoitteet asettuvat ympäristöjärjestöjen vaatimusten ja autoteollisuuden lobbauksen välimaastoon.
Autoteollisuuden on vähennettävä uusien henkilö- ja pakettiautojen hiilidioksidipäästöjä 30 prosentilla vuosien 2021 ja 2030 välillä. Välitavoitteena on, että vuonna 2025 päästöt ovat vähentyneet 15 prosenttia.
Päästörajoihin oli ladattu paljon odotuksia, sillä niistä pitäisi löytyä ratkaisu niin kansainvälisiin ilmastotavoitteisiin kuin autoteollisuuden maineen palauttamiseenkin.
Muutaman vuoden takainen Volkswagen-skandaali on nakertanut kuluttajien luottamusta autonvalmistajiin, mitä kunnianhimoiset tavoitteet olisivat voineet palauttaa.
EU:n päätöksentekijät vetosivat keskiviikkona autoteollisuuteen, jotta yhtiöt ajattelisivat paitsi ympäristöä, myös omaa tulevaisuuttaan ja investoisivat sähköautoihin.
Eurooppalainen autoteollisuus on jäänyt vaivihkaa jälkeen kansainvälisestä kehityksestä.
Alle prosentti Euroopassa myydyistä autoista on sähköautoja, ja eurooppalaiskuluttajien valittavana on vain kuusi eri autotyyppiä, herätteli ilmastokomissaari Miguel Arias Canete esitellessään liikenteen päästöpakettia.
– Tällä hetkellä investoinnit valuvat Kaliforniaan ja Kiinaan, Canete varoitti ja muistutti kilpailijoiden kunnianhimoisista sähköautotavoitteista.
Komissio ei kuitenkaan asettanut erillistä tavoitetta sähköautoille ympäristöjärjestöjen toiveista huolimatta.
Kalifornia, Kiina kuten myös esimerkiksi Britannia ja Ranska ovat jo asettaneet kunnianhimoiset tavoitteensa, joten samaa olisi odotettu EU:lta.
Laimeuden taustalla on todennäköisesti saksalaisen autoteollisuuden vastustus, vaikka komissio perustelikin linjaansa halulla pysyä teknologianeutraalina.
EU-komissio pyrkii vauhdittamaan nolla- tai vähäpäästöisten autojen tuloa markkinoille erillisellä kannusteella.
Autonvalmistajat saisivat sen mukaan myydä enemmän päästäviä autoja, jos niiden tuotannosta merkittävä osa on sähköautoja.
Liikenteen päästöjen suitsiminen on osa EU:n ilmastopolitiikkaa, jolla se osallistuu Pariisin ilmastosopimukseen ja tavoitteeseen pysäyttää ilmaston lämpeneminen kahteen asteeseen. 30 prosentin tavoitetta komissio kutsuu ”kunnianhimoiseksi, mutta realistiseksi”.
EU-parlamentin vihreiden arvio oli tuoreeltaan päinvastainen.
– Monet saksalaisten autonvalmistajien lobbarit ovat tänään tyytyväisiä. Mutta heidän täytyy ymmärtää, että paikoillaan pysyminen ja poliittinen heikkous aiheuttaa vain suurempaa haittaa pitkässä juoksussa, vihreät luimisteli.