"Emme voi vaatia, että asiakas aina ottaa selvää"
Jyväskylän yliopiston luontojalanjälkimittarista on S-ryhmässä saatu alustavasti hyviä kokemuksia.
– Aiemmin meiltä puuttui kokonaismittari. Nyt voimme asettaa konkreettisia tavoitteita, sanoo S-ryhmän vastuullisuusjohtaja Nina Elomaa.
Koekäyttö vahvisti, että päivittäistavaraketjussa suurimmat luontovaikutukset aiheutuvat myydyistä elintarvikkeista. Toisena ovat S-ryhmään kuuluvien ABC-huoltamoiden myymät polttoaineet.
Yllättävämpi havainto oli ehkä se, että kotimaisuutta liputtavan S-ryhmän globaalista luontohaitasta vain noin 10 prosenttia kohdistuu Suomeen ja suurin osa muualle maapallolle.
– Iso vaikutus on sillä, millä tavalla raaka-aineita viljellään ja elintarvikkeita tuotetaan. Kyse ei ole pelkästään siitä, missä päin maailmaa tämä tapahtuu, sanoo Elomaa.
S-ryhmän tavoitteena on olla oman toimintansa osalta hiilinegatiivinen jo vuonna 2025. Oman toiminnan osuus ilmastopäästöistä on kuitenkin vain noin prosentti. Loppu tulee arvoketjuista eli esimerkiksi myytävän tavaran valmistuksen vaikutuksista.
S-ryhmässä on jo hyviä kokemuksia satokausituotteiden esiintuomisesta sekä Omat ostot -mobiilisovelluksesta. Etlan selvityksessä havaittiin, että Omat ostot -sovelluksen käyttö myös vaikutti käyttäjiensä ostosvalintoihin.
– Toiminta asiakkaiden kanssa on yhteispeliä, emme me voi pakottaa. Miten me toimimme, miten tuomme tuotteita esille – voimmeko jotenkin positiivisesti viedä asiaa eteenpäin. Emme voi vaatia, että asiakas aina ottaa selvää, painottaa Elomaa.