Ranskan ja Britannian välillä alkoi uusi aikakausi 30 vuotta sitten – Macron julkaisi kuvan historiallisesta hetkestä
Eilen tuli kuluneeksi 30 vuotta siitä, kun Englannin kanaalin alittava Kanaalin tunneli eli Eurotunneli virallisesti avattiin Ranskan ja Britannian välille toukokuussa 1994. Henkilöliikenne pääsi tunneliin saman vuoden heinäkuussa.
Ranskan presidentti Emmanuel Macron julkaisi maanantaina viestipalvelu X:ssä kuvan historiallisesta hetkestä, jolloin maiden välille syntyi maayhteys.
− 30 vuotta sitten Kanaalin tunneli viimeinkin yhdisti Ison-Britannian ja Ranskan! Tämä saavutus toi kansat lähemmäs toisiaan, antoi uuden sysäyksen kaupallemme ja vahvisti poliittista suhdettamme, Macron kirjoitti.
50 kilometriä pitkä rautatietunneli kulkee Britannian Folkestonen ja Ranskan Coquellesin välillä kanaalin kapeimmassa kohdassa Doverinsalmen alla.
Tunnelin kautta kulkee vuosittain noin 20 miljoonaa ihmistä. Le Shuttle- ja Eurostar-junat kuljettavat ihmisiä tunnelin läpi Lontoosta Pariisiin, Brysseliin ja Amsterdamiin.
Tunnelin rakentaminen maksoi noin 10 miljardia puntaa, ja sen rakentaminen kesti kolme vuotta. Rakennustöihin osallistui 13 000 työntekijää, ja ne kestivät joulukuusta 1987 joulukuuhun 1990.
Tunnelin viralliset avajaiset olivat 6. toukokuuta 1994. Avaamisen suorittivat Britannian kuningatar Elisabet II ja Ranskan presidentti François Mitterrand.
Kanaalin tunneli on maailman kolmanneksi pisin rautatietunneli, pidempiä ovat Gotthardin pohjatunneli Sveitsissä ja Seikan-tunneli Japanissa.
Guinnessin ennätyskirjan mukaan Kanaalin tunneli on maailman pisin vedenalainen tunneli. Sen merenalainen osuus on 38 kilometriä.
Vaikka tunnelissa liikennöidään vain junilla, kanaalin ali pyrkivät autot voi ajaa suoraan junien kyytiin. Tunnelin omistaa ja sen liikennettä hallinnoi Getlink-yhtiö, joka oli aiemmin nimeltään Groupe Eurotunnel. Ensimmäisen kerran yhtiö teki voittoa vuonna 2007.
Britannian EU-eron, koronapandemian ja turvallisuushuolien vuoksi Eurotunnelin kautta kulkevien junamatkojen hinnat ovat olleet nousussa, mikä on viime vuosina rajoittanut matkustajien ja tarjolla olevien yhteyksien määrää.