Edunvalvonnan tarve kasvaa tulevina vuosina
Edunvalvonnan tarve kasvaa tulevina vuosina merkittävästi väestön ikääntyessä, kertoo Digi- ja viestintävirasto.
Edunvalvontavaltuutus on läheisille perinteistä edunvalvontaa helpompi vaihtoehto, sillä yksilölliset toiveet mietitään etukäteen ja valitaan luottohenkilö. Luottohenkilön ei tarvitse myöskään raportoida asioiden hoitamisesta vuosittain Digi- ja viestintävirastolle.
Toisen henkilön voi valtuuttaa edunvalvontavaltuutuksella tekemään esimerkiksi talouteen ja terveyteen liittyviä päätöksiä tilanteessa, jossa oma toimintakyky on heikentynyt. Toimintakyky voi heikentyä esimerkiksi vakavan sairauden, onnettomuuden tai vaikkapa muistisairauden myötä.
– Edunvalvontavaltuutuksen tekeminen alkaa siitä, että miettii, kenen käsiin haluaa asioidensa hoitamisen antaa. Moni ei esimerkiksi tiedä, että puolison asioita ei voi hoitaa ilman valtuutusta. Edunvalvontavaltuutus antaa tähän kattavimmat keinot, kertoo Digi- ja väestötietoviraston viestintä- ja markkinointijohtaja Liinu Lehto tiedotteessa.
Edunvalvontavaltakirja tehdään aina ennakkoon ja vahvistetaan Digi- ja viestintävirastosta vasta toimintakyvyttömyyden sattuessa.
Vuonna 2021 voimaan tulleista edunvalvonnoista ja edunvalvontavaltuutuksista melkein puolet oli edunvalvontavaltuutuksia.