Historia | Brewster-ässiä taisteli kaukana idässäkin – yksi heistä kohtasi kauhean näyn 1941
Sotahistorioitsijoiden pohdiskelun aiheita on kautta vuosikymmenten ollut, miksi suomalaiset hävittäjälentäjät menestyivät niin hyvin muualla kelvottomiksi tuomituin amerikkalaisin Brewster-hävittäjin.
Syitä on etsitty muun muassa eri koneversioiden tekniikasta, taktiikasta ja vastustajista, ja ainakin osin löydettykin. Suomalaisten Brewster-pilottien saavutukset jatkosodassa ovat laajalti tiedossa, mutta Brewstereilla jouduttiin taistelemaan kiperissä paikoissa myös Kaakkois-Aasiassa ja Tyynellämerelläkin.
Brewster F2A Buffalo voitti kilpailutuksen Grumman F4F Wildcatia vastaan vuonna 1939 ja siitä tuli Yhdysvaltain laivaston ensimmäinen yksitasoinen hävittäjä. Puukantiset suuret lentotukialukset Lexington ja Saratoga varustettiin Brewster-hävittäjin. Yhdysvaltojen liittyessä sotaan konetyyppi oli kuitenkin jo pitkälti vanhentunut, ja sitä pidettiin epävakaana ja ylipainoisena.
Ennen Yhdysvaltoja toiseen maailmansotaan mukaan joutunut Britannia hankki konepulassaan täydennystä Yhdysvalloista. Joukossa oli Brewstereita, joita ei pidetty kelvollisina saksalaisten Messerschmittejä vastaan. Niinpä niitä lähetettiin Kaakkois-Aasiaan huolehtimaan Japanin uhan alla olevan Singaporen puolustamisesta.
Kuninkaalliset ilmavoimat (RAF) löysi Singaporeen saapuneista koneista runsaasti vikoja, kuten huonossa kunnossa olevia moottoreita, laskutelineiden suunnitteluvirheitä ja käyttökelvottomia aseita. Kunnostustöitä tehtiin kovalla kiireellä.
Japani hyökkäsi liittoutuneiden alueille Aasiassa ja Tyynellämerellä päivä Pearl Harborin iskun jälkeen 8. joulukuuta 1941. Jo saman päivänä iltana Singaporen turvaksi lähetetyt Kuninkaallisen laivaston taistelulaiva Prince of Wales ja taisteluristeilijä Repulse lähetettiin merelle iskuun japanilaisia vastaan.
Alukset lähtivät matkaan ilman ilmatukea. Brittiläiset lentotukialukset eivät olleet ehtineet alueelle, eikä japanilaisten uskottu yltävän koneillaan kovin kauas merelle.
Arvio meni pieleen. Japanilaiset lentokoneet jäljittivät laivasto-osaston ja upottivat Prince of Walesin ja Repulsen 10. joulukuuta 1941.
Uusiseelantilainen Brewster-lentäjä Geoffrey Fisken lensi toista uppoamispaikalle ensimmäisinä ehtineestä kahdesta koneesta. Hän kuvaili näkemäänsä merestä törröttäväksi harmaaksi keulaksi, jota ympäröi öljylautta ja paljon ruumiita.
Varsinkin Prince of Walesin menetys oli briteille raskas isku. Uusi ja moderni taistelulaiva oli selvinnyt vain puoli vuotta aiemmin Tanskansalmen meritaistelusta, jossa saksalainen taistelulaiva Bismarck upotti Kuninkaallisen laivaston ylpeyden, taisteluristeilijä Hoodin.

Singaporeen hyökänneet japanilaisten pommikoneiden laivueet ylikuormittivat nopeasti saaren alimitoitetun ilmapuolustuksen. Brewsterit jäivät pahoin alakynteen.
Fisken ampui joulukuun 16. päivänä alas japanilaisen Zero-hävittäjän ja kaksi viikkoa myöhemmin kaksi tunnistamatonta japanilaista pommikonetta. Ilmavoittoja kertyi vielä muutama lisääkin.
Nakajima Ki-27 ”Nate” -hävittäiiä vastaan Brewstereillä pärjäsi vielä hyvin, mutta Nakajima Ki-43 ”Oscar” -koneiden ilmaantuminen Kaakkois-Aasian sotataivaalle muutti tilanteen. Brewstereita vaivasi myös moottoreiden ylikuumeneminen trooppisessa ilmastossa, mikä johti öljyn roiskumiseen etulasiin ja teki viholliskoneiden jahtaamisen mahdottomaksi.
Tammikuun loppuun mennessä Brewstereita oli jäljellä niin vähän, että koko osasto oli käytännössä tuhottu. Helmikuun 1. päivänä Fisken onnistui pudottamaan Zero-hävittäjän, mutta sai sitä jahdatessaan kimppuunsa kaksi muuta, joiden tulituksessa hän haavoittui käsivarteen ja lonkkaan.
Hajonneella moottorillakin Fisken onnistui tekemää pakkolaskun Singaporen Kallangin lentokentän pommikraatterien sekaan sirpale jalassa törröttäen.

Taistelussa Singaporesta yli 60 Brewster Buffalo Mk I -konetta ammuttiin alas, ja 40 tuhottiin kentälle. Noin 20 konetta tuhoutui onnettomuuksissa. Vain noin 20 Brewsteriä saatiin evakuoitua Intiaan tai Hollannin Itä-Intiaan eli nykyiseen Indonesiaan.
Fisken evakuoitiin juuri ennen Singaporen antautumista ja hän palasi Uuteen-Seelantiin ammuttuaan alas Brewsterillaan ainakin kuusi viholliskonetta.
Myöhemmin hän taisteli P-40 Kittyhawk -hävittäjällä Guadalcanalilla, ja nousi Kansainyhteisön ilmavoimien ykkösässäksi 11 ilmavoitollaan. Suomalaisten ja Fiskenin lisäksi Brewsterilla hävittäjä-ässiksi ylsi kolme muuta vähintään viisi ilmavoittoa saavuttanutta lentäjää.
Fisken toimi myöhemmin kotimaassaan muun muassa maanviljelijänä. Hän kuoli vuonna 2011.