Boeingin toimitusjohtajan hiillostus 737 Max -lentokoneista jatkuu kongressissa
Lentokonejätti Boeingin toimitusjohtaja Dennis Muilenburg jatkaa tänään kujanjuoksuaan Yhdysvaltain kongressissa.
Eilen senaatin kuulemisessa todistanut Muilenburg on nyt edustajainhuoneen liikennekomitean hiillostettavana.
Muilenburgia kuullaan yhtiön valmistamista 737 Max -koneista, joille ehti tapahtua kaksi tuhoisaa turmaa ennen kuin ne pantiin lentokieltoon.
Ensimmäinen turma sattui Indonesiassa vuosi sitten ja toinen Etiopiassa maaliskuussa. Onnettomuuksissa kuoli yhteensä 346 ihmistä.
Alustavissa tutkimuksissa on selvinnyt, että kumpaankin maahansyöksyyn vaikutti ainakin välillisesti konetyypin uusi MCAS-sakkauksenestojärjestelmä.
Mediatietojen mukaan Yhdysvaltojen ilmailuhallinto luotti järjestelmän turvallisuusarvioissa pitkälti Boeingilta saamiinsa varhaisiin arvioihin eikä testannut järjestelmää itse.
Muilenburgin ja Boeingin uumoillaan pimittäneen tietoa konetyypin ongelmista.
Amerikkalaismediassa arveltiin yleisesti, että Muilenburgin päivät yhtiön johdossa ovat luetut: hänen arvellaan jättävän yhtiön viimeistään sen jälkeen kun 737 Max -koneet saadaan takaisin ilmaan.
– Minä en pohdi eroamista. Keskityn tähän työhön ja turvallisuuteen. Tulemme tekemään kaiken voitavamme, jotta lentäminen olisi turvallista, Muilenburg toisteli toimittajille.
Tyttärensä Etiopian lentoturmassa menettäneellä Nadia Milleronilla oli toisenlainen viesti.
– Muilenburgin on erottava, kuten myös koko johtokunnan. Miksei hän lopeta viranomaisten syyttelyä? Vaikka niinhän tällaiset ihmiset aina tekevät. Eivät he ota vastuuta, Milleron puuskahti.
Tiistaina senaatin hiillostamisessa olivat keskeisessä osassa viestit, joita Boeingin testilentäjä Mark Forkner lähetti sakkausjärjestelmän vioista jo vuonna 2016.
Boeing kertoi viesteistä oikeusministeriölle helmikuussa, mutta kongressi sai tietää niistä vasta tässä kuussa.
Muilenburg myönsi kuullensa viesteistä jo ennen toista turmaa, mutta lukeneensa niiden sisällön vasta paljon myöhemmin.
– Sinä olet toimitusjohtaja. Miten on mahdollista, että alaisesi eivät juokse tuli hännän alla heti kertomaan, että meillä on tässä todellinen ongelma? Miten sellaista voi tapahtua ja mitä se kertoo Boeingin yrityskulttuurista, kiivastui republikaanisenaattori Ted Cruz.
Senaattori Maria Cantwellin mukaan Boeingin johto on etääntynyt liian kauaksi siitä, miten koneita tehdään ja kuinka niiden turvallisuus varmistetaan.
– Ei ole kovin mairittelevaa, että ihmisillä on tapana sanoa yhtiöstänne: ”hieno firma, jota johdetaan huonosti”, Cantwell sanoi.
Senaatin kuulemisessa tiistaina oli paikalla myös lentoturman uhrien omaisia, ja toimitusjohtaja istui vain muutaman metrin päässä heistä.
Vaikka Muilenburgin katsottiin tiistaina selvinneen kuulemisesta hyvin, ei sillä uskottu lopulta olevan mitään väliä, koska paine toimitusjohtajaa kohtaan on niin suuri.
737 Max -koneet saattavat sen sijaan nousta ilmaan vielä tänä vuonna.
Liikennekomitean puheenjohtaja, senaattori Roger Wicker arvioi ennen keskiviikon kuulemista, että koneet voisivat päästä ilmaan ”verrattain pian”.
– On ilmeistä, että konetyyppi on korjattavissa. En pidä sitä toivottomana tapauksena, hän sanoi.
Lähteet: AFP, CNN