Berner esittää taksiliikenteeseen isoja muutoksia – väylät valtion yhtiöön
Liikenne- ja viestintäministeri Anne Berner (kesk.) esittää taksiliikenteeseen isoja muutoksia.
Taksitoiminta edellyttää vastaisuudessakin taksiliikennelupaa, mutta lupa myönnettäisiin vastaisuudessa yritykselle, kun se on nyt kuljettaja- ja autokohtainen.
Muutos mahdollistaa Bernerin mukaan sen, että yritykset pääsevät kasvamaan.
Tarkoituksena on myös luopua taksien määrän säännöstelystä ja siitä, että takseilla on asemapaikkavelvoitteita. Näin taksi voisi vastaisuudessa ottaa asiakkaan kyytiinsä mistä tahansa ja taksin saisi myös lennosta.
Taksinkuljettajalta edellytettäisiin ajo-oikeutta ja sitä, ettei hän ole syyllistynyt rikoksiin tai rikkeisiin.
– Taksin tulee huolehtia matkustajansa turvallisuudesta Tämä tarkoittaa sitä, että paitsi kuljettajan rikostausta tarkistetaan, huolehditaan myöskin siitä, että meillä on aidosti mahdollisuudet huolehtia siitä, että hinnoittelu on avointa, Berner kertoi maanantain tiedotustilaisuudessa.
Tarkoituksena on uudistaa myös taksien hinnoittelua.
Valtioneuvoston sijaan taksiyritykset saisivat itse määritellä hintansa, eikä enimmäishintoja olisi määritelty.
Takseilla olisi velvollisuus ilmoittaa hintansa etukäteen. Liikenteen turvallisuusvirastolle Trafille tulisi mahdollisuus puuttua hinnoitteluun. Trafi myöntäisi myös taksiluvat.
– Haluamme aidosti huolehtia siitä, että taksiyrittäjä voi monipuolistaa omaa palveluaan yhdistämällä kuljetuksiinsa vaikka lääkkeitä, postinkuljetusta tai tavarankuljetusta.
Taksiliikenteen uudistukset sisältyvät lakiluonnokseen liikennekaaresta, joka lähtee tänään lausuntokierrokselle.
Laki pitää sisällään erilaisia liikenneuudistuksia teiden rakentamisesta eri liikennemuotoihin. Tarkoituksena on Bernerin mukaan muodostaa yhtenäisiä matkaketjuja.
Valtion väylät Berner esittää siirrettäväksi osaksi valtion omistamaa yhtiötä, jonka tehtävä on perusväylien ylläpito ja liikenneverkon kehittäminen.
Tarkoitus on sijoittaa valtionväyläomaisuus uuteen yhtiöön ja varmistaa investoinnit liikenneverkon kehittämiseen.
Bernerin mukaan yhtiö rahoittaisi toimintansa pääasiassa käyttöön perustuvilla asiakasmaksuilla. Samalla luovuttaisiin osasta liikenteen nykyisistä veroista ja maksuista.
Berner korostaa, että asiakasmaksujärjestelmää suunniteltaessa pidetään erityistä huolta tietosuojasta ja -turvasta.
Tavoite on, että väylät omistava valtionyhtiö aloittaisi toimintansa vuoden 2018 alussa. Päätöksiä yhtiön muodostamisesta tehtäisiin aikaisintaan syksyllä 2017.
Berner korostaa, että väylien yhtiöittämisessä ei ole kyse yksityistämisestä, eikä myöskään Liikenneviraston yhtiöittämisestä. Väylien yhtiöittäminen ei liity junaliikenteeseen tai VR:n omistajaohjaukseen.
Juttua täydennetty ja otsikkoa muokattu kello 13.50.