Audimiehet eivät ole merkkiuskollisia, tutkimus paljastaa – Katso, millä automerkeillä on uskollisimmat kuluttajat
Mercedes-Benz, BMW ja Toyota ovat suomalaisia eniten sitouttavat automerkit, käy ilmi Kamuxin teettämästä Suomalaiset autokaupoilla -tutkimuksesta.
Mersulla ajavista peräti 15 prosenttia pitää itseään täysin merkkiuskollisena, eikä kelpuuttaisi mitään muuta menopeliä alleen. Vastaava luku BMW:n omistajilla on kymmenen prosenttia.
Kolmantena automerkkinä erottuu Toyota, jonka kuljettajista kahdeksan prosenttia ei missään nimessä suostuisi vaihtamaan toiseen.
– Tutkimustulos tukee kyllä havaintojamme. Vaikka vahvasti merkkiuskollisia autoilijoita on, niin monella auton ostajalla on myös toinen mieluinen tai mahdollinen automerkki mielessä vähintäänkin hyvänä kakkosvaihtoehtona. Ihan ehdottomia brändiuskollisia auton ostajia on siis kuitenkin vähemmistö kaikista auton ostajista, Kamuxin maajohtaja Tommi Iiskonmäki sanoo tiedotteessa.
Mielenkiintoinen tutkimustulos on myös Audi-vannoutuneiden vähäinen määrä. Vain kaksi prosenttia Audin omistajista pitää merkkiä ainoana oikeana.
Skodalla ja Fordilla on verrattain paljon melko sitoutunutta käyttäjäkuntaa, mutta hard core -fanit loistavat poissaolollaan.
Nissanilla ja Opelilla sen sijaan tuntuu olevan eniten töitä autoilijoiden sitouttamisessa: esimerkiksi Nissan-kuskeista yli kolmasosa kertoo, etteivät he ole lainkaan merkkiuskollisia ja voisivat vaihtaa merkkiä vailla tunnontuskia.
Tutkimus toteutettiin Bilendi Oy:n ylläpitämässä M3 Panelissa 28.1.–2.2.2020. Tutkimukseen vastasi 1 009 vastaajaa.