Apulaisoikeuskansleri: Terveydenhuoltoon on edelleen vaikeuksia saada yhteyttä lain vaatimalla tavalla
Terveydenhuoltoon ei saa yhteyttä niin kuin laki edellyttää, kertoo apulaisoikeuskansleri Mikko Puumalainen.
Apulaisoikeuskanslerin mukaan eri puolella Suomea oli vuosina 2021–2022 laajoja ongelmia välittömän yhteyden saamisessa terveydenhuoltoon. Eri alueilla oli huomattavaa vaihtelua. Selvitysten perusteella osa kunnista ja kaupungeista oli ollut asian vuoksi pitkään yhtäjaksoisen valvonnan kohteena.
Muun muassa takaisinsoittopyyntöjä oli rajoitettu teknisesti ja takaisinsoittoyrityksiä oli tehty vain yksi. Hoitoon pääsyn tilastotietoja oli myös jätetty julkaisematta terveydenhuoltolain vastaisesti. Ongelmia oli vielä tänä vuonna.
Selvitysten perusteella oli apulaisoikeuskanslerin mukaan laajempanakin käytäntönä, että terveydenhuoltoon yhteyttä ottaneelle ihmiselle tehdään vain yksi takaisinsoittoyritys.
Puumalainen korostaa, että terveydenhuollon järjestämistä koskevat aikarajat ovat velvoittavia oikeusnormeja, eivät tavoiteluontoisia kirjauksia.
Apulaisoikeuskansleri otti yhteyden saamiseen liittyvät ongelmat tutkittavaksi omasta aloitteestaan. Oikeuskanslerinvirastoon oli lisäksi tullut loppuvuodesta 2021 useita hoitoon pääsyä ja yhteyden saantia koskevia kanteluita.
Merkittävä syy ongelmiin on Puumalaisen mukaan terveydenhuollon käytettävissä olevien resurssien puute.
Apulaisoikeuskansleri on pyytänyt aluehallintovirastoja toimittamaan asiasta selvitykset toukokuun loppuun mennessä. Hänen mukaansa aluehallintovirastojen tulee terveydenhuollon järjestämistä valvoessaan käyttää tarvittaessa ankarimpiakin toimenpiteitään, jos valvottavaa ei muuten saada noudattamaan laillisia velvollisuuksiaan.