Ministeriöiden selvitys oli kuolinisku ratahankkeille
Ministeriöiden tekemä selvitys Etelä-Suomen suurista junahankkeista ei jätä selityksille sijaa. Selvityksen perusteella kaikki kolme suurta ratasuunnitelmaa ovat taloudellisesti kannattomia.
Täystyrmäyksen kohteeksi joutui Helsingin ja Turun välinen tunnin juna, Helsingin ja Tampereen välinen Suomirata sekä Helsinki-Porvoo-Kouvola -välin Itärata. Arvioiden mukaan matka-ajat lyhentyisivät eri rataosuuksilla 13 minuutista hieman yli 30 minuuttiin, mikäli investoinnit olisivat toteutuneet suunnitellulla tavalla.
Valtiovarainministeriön ja liikenne- viestintäministeriön laskelmien jälkeen johtopäätösten tekemisen ei pitäisi tuottaa tuskaa. Tosiasioita vastaan on vaikea kamppailla, vaikka takana olisi millainen lobbausverkosto.
Suomen taloustilanne ei ole niin hyvä, että valtiolla olisi varaa lähteä mukaan maksumieheksi jättimäisiin ratahankkeisiin.
VERONMAKSAJIEN maksettavaksi on vaikea työntää hankkeita, joiden tuottama hyöty on vaatimaton niiden kustannuksiin nähden. Ministeriöiden laskelmien mukaan jokainen ratahanke aiheuttaisi yksinään veronmaksajille kymmenien miljoonien eurojen vuosittaiset tappiot.
Laskelmissa ei ole edes otettu huomioon, että ratahankkeiden lopullinen hinta olisi suurella todennäköisyydellä oletettua korkeampi inflaation, korkojen ja rakennuskustannusten nousun takia. Julkisten hankkeiden kohdalla kustannusten yllättävä nousu on tunnetusti enemmän sääntö kuin poikkeus.
Tämän ovat haistaneet myös yksityiset yritykset. Isot ratahankkeet kiinnostavat niitä, mutta vain siinä tapauksessa, että valtio lähtee takaajaksi.
POLIITTISTA päätöstä hankkeiden kohtalosta ei ole vielä tehty. Nyt julki tulleiden lukujen valossa niitä on erittäin hankala puolustaa olemassa olevien faktojen perusteella.
On selvää, että ratahankkeiden puolestapuhujat yrittävät nyt tehdä kaikkensa muuttaakseen nykyisen asetelman. Ensisijainen tavoite ratahankkeiden edusmiehillä on ministeriöiden tekemän selvityksen kyseenalaistaminen. Tämä työ on jo aloitettu.
Yritys on tuhoon tuomittu. Paljon viisaampaa olisi tunnustaa tosiasiat. Aikaa ja rahaa ei kannata käyttää sellaisiin projekteihin, jotka eivät johda mihinkään.
Suomen taloustilanne ei ole niin hyvä, että valtiolla olisi varaa lähteä mukaan maksumieheksi jättimäisiin ratahankkeisiin. Budjetissa riittää ylimääräisiä rahareikiä ilman ylikalliita infrahankkeitakin.
Liikenteen toimivuuden kannalta on paljon parempi, että liikenevät rahat käytetään nykyisen rata- ja tieverkon kunnostamiseen.