Berner toteuttaa tehokkaasti keskustan vaaliohjelmaa
Liikenne- ja viestintäministeri Anne Bernerin monet avaukset ovat herättäneet voimakasta julkista keskustelua ja arvostelua.
Esimerkeiksi sopivat Bernerin visiot koko liikennejärjestelmän uudistamisesta, taksijärjestelmän uudistus sekä esitykset autoverotuksen radikaalista remontista ja rautateiden kilpailun avaamisesta.
Jopa keskustan omista joukoista on esitetty epäilyksiä Bernerin esitysten sopivuudesta alkiolaiseen arvomaailmaan.
Arvostelijoilta on unohtunut, että Santeri Alkio halusi tehdä maalaisliitosta radikaalin uudistuspuolueen.
Jos laskeudutaan aatteen sfääreistä lähemmäs käytännön elämää, Berner toteuttaa tehokkaasti keskustan vaaliohjelmaa. Siinä todettiin sanatarkasti näin:
”Yritystoimintaa ja kansalaisten arkea tukevan liikennepolitiikan painopistettä pitää siirtää uusista kalliista hankkeista teiden, ratojen ja muiden väylien kunnossa- ja ylläpitoon.”
Liikenneverkon korjausvelaksi arvioitiin viime vaalikaudella 2,4 miljardia euroa, ja se kasvoi 100 miljoonaa euroa vuodessa.
Korjausvelka tarkoittaa rahamäärää, joka tarvittaisiin maanteiden ja rautateiden korjaamiseen.
Anne Berner on esitellyt yhteensä 265 teiden, ratojen ja vesiväylien korjaushanketta eri puolille Suomea.
Juha Sipilän hallitus lupasi ohjelmassaan vähentää korjausvelkaa.
Bernerin esityksestä hallitus hyväksyi vuoden 2016 tammikuussa toimenpidepaketin, jossa korjausvelan lyhentämiseen ohjattiin 600 miljoonaa euroa vuosina 2016–2018.
Maanteiden kunnostamiseen osoitettiin 325 miljoonaa euroa. Korjauslistalle otettiin 187 kohdetta eri puolilla Suomea.
Ratojen kunnostamiseen osoitettiin Bernerin paketissa runsaat 223 miljoonaa euroa. Ne jaettiin 33 kohteeseen. Vesiväylien kunnostamiseen osoitettiin 12 miljoonaa seitsemään eri kohteeseen.
Korjausvelkapaketin jälkeen Berner esitteli viime vuoden toukokuussa päätöksen, jolla kehittämishankkeista siirrettiin ratojen kunnostamiseen 101 miljoonaa euroa. Korjauslistalla oli 11 kohdetta.
Vuoden 2016 kesäkuussa Berner esitteli päätöksen, jolla maanteiden kehittämishankkeista siirrettiin perusväylänpitoon 163 miljoonaa euroa. Korjauslistalla oli 27 kohdetta.
Berner on näin esitellyt yhteensä 265 teiden, ratojen ja vesiväylien korjaushanketta eri puolille Suomea.
Jos kaikkien näiden esitysten tekijänä olisi ollut ministerinä vaikkapa Mauri Pekkarinen, häntä olisi epäilemättä syytetty siltarumpupolitiikasta.
Bernerin työn tulokset näkyvät nyt kaikkialla Suomessa.
Autoilijatkin ovat panneet merkille kymmenet tietyömaat, jotka ovat olleet päättyneen kesän aikana käynnissä Lapista Uudellemaalle.
Keskustan väeltä Berner ansaitsisi monin verroin enemmän kiitoksia kuin moitteita.