"Keskusta ymmärtää hyvin ihmisten ja yritysten harmin ja huolen"

Joukkoliikenne

Hallitusohjelmassa päätetty 15 miljoonan euron leikkaus liikenteen ostopalveluihin kohdistuu pääosin raideliikenteeseen ja VR:n hoitamiin junavuoroihin.

– Keskusta ymmärtää hyvin kyseisten alueiden ihmisten ja yritysten harmin ja huolen. Siksi haemme yhdessä hallituksen kanssa ratkaisuja, että juna- tai muuta korvaavaa joukkoliikennettä saadaan tilalle, kansanedustaja Ari Torniainen vakuutti tiistaina eduskunnassa.

Keskustelu yksittäisistä junavuoroista ei Torniaisen mielestä saa haudata alleen tosiasiaa, että joukkoliikenne Suomessa on ollut jo kauan näivettymiskierteessä.

– Haja-asutusalueilla joukkoliikennepalveluja ei käytännössä enää ole.

Lähes joka maakunnassa on bussivuoroja vähennetty viime vuosina huomattavasti. Vuoroja on vähennetty jo maakuntakeskusten välillä ja jopa kaupunkien sisälläkin.

Joukkoliikenteen kaupallisia toimintaedellytyksiä ei ole kehitetty riittävästi.

VR:n monopoliasemaa henkilöliikenteessä on enää vaikea perustella, Torniainen korosti.

– Asemien ja seisakkeiden vähentämisestä johtuen yhä harvemmalla on mahdollisuus matkustaa junalla.

– Opposition vaatima lisärahoitus ostopalveluliikenteeseen antaisi vain lyhytaikaista ensiapua, eikä helpota näivettymisen tautia. Hallitus sen sijaan aivan oikein hakee kestävää ratkaisua, Torniainen arvioi.

Keskustan eduskuntaryhmä tukee ministeri Anne Bernerin tavoitetta uudistaa joukkoliikennettä kokonaisuutena ja asiakaslähtöisesti.

– Joukkoliikenneuudistus on myös ympäristöteko. Se palauttaa joukkoliikennepalvelut myös kaupunkien ulkopuolelle ja mahdollistaa uutta kuljetusyrittäjyyttä, jolla voidaan vähentää yksin tapahtuvaa autoilua.

Keskustan eduskuntaryhmän mielestä suunnanmuutos joukkoliikenteen kehittämiseksi edellyttää tarpeettomien esteiden purkamista sallimalla esimerkiksi tavara- ja henkilökuljetusten yhdistämisen, yhdellä lipulla matkustamisen eri joukkoliikennevälineissä sekä matkustamisen koulukyydeissä.

Raideliikenteen vapauttaminen onnistuu vain, jos uusille pienillekin operaattoreille annetaan aito mahdollisuus tulla markkinoille.

– Emme kuitenkaan tarvitse kermankuorijoita, vaan aitoja toimijoita koko maahan, Torniainen korosti.

– Luonnollisesti julkisin varoin tuettu ostopalvelu- ja velvoiteliikennöinti täydentävät jatkossakin markkinaehtoista joukkoliikennettä. Uudistuksessa tulee myös selvittää mihin ja miten ostopalvelueuroja käytetään.

Iso osa liikenneverkostoamme ja joukkoliikennepalveluja on päässyt rapistumaan, Torniainen muistutti.

Sipilän hallitus on päättänyt tehdä liikennepolitiikassa historiallisen suunnanmuutoksen.

– Tällä vaalikaudella kunnostamme tiestöä, raiteita sekä vesiväyliä yhteensä 600 miljoonan euron erillisrahoituksella.