HS:n vaalikone paljastaa: Enemmistö demareiden meppiehdokkaista kieltäisi polttomoottorit – kokoomuksen ja keskustan ehdokkaat eivät lämpene kiellolle
Suhtautuminen polttomoottoriautojen kieltoon jakaa eurovaaliehdokkaat puolueittain kahteen leiriin.
Kauimpana toisistaan ovat vihreiden ja perussuomalaisten kandidaatit, selviää Helsingin Sanomien vaalikoneen vastauksista.
Vihreiden 20 ehdokkaasta kaikki ovat täysin tai lähes samaa mieltä siitä, että polttomoottoriautojen valmistaminen tulisi kieltää vuoteen 2030 mennessä.
Perussuomalaisten kaikki 19 kandidaattia taas ovat täysin tai lähes eri mieltä tästä väittämästä.
Muiden puolueiden sisällä hajonta on laajempaa, mutta esimerkiksi vasemmistoliitossa suurin osa on kiellon kannalla. Krisitillisdemokraateissa taas paria poikkeusta lukuun ottamatta kaikki ehdokkaat vastustavat sitä.
Myös kokoomuksessa ja keskustassa suurin osa vastustaa polttomoottorikieltoa, joskin molemmissa puolueissa on toisinajattelijoita.
Alkuvuodesta julkaistussa ilmasto-ohjelmassaan SDP vaati hallitusohjelmaan polttomoottoriautojen kiellon ottamista hallitusohjelmaan. Nyt sellaiset kärkinimet kuten Eero Heinäluoma ja Miapetra Kumpula-Natri eivät kuitenkaan peukuta kiellolle.
– Yksityisautoilua ei pidä tuomita, sillä siirtyminen päästöttömiin tai hyvin vähäpäästöisiin energialähteisiin on käynnissä, Heinäluoma kirjoittaa.
Kumpula-Natri puolestaan katsoo, että päätörajoitteet on jo EU:ssa asetettu uusille myytäville autoille vuodesa 2030 lähtien.
– Jos teknologia kehittyy ja halventyy, tulee uusia rajoituksa tarkastella.
Kaiken kaikkiaan puntit menevät aika tasan demariehdokkaiden keskuudessa. Täysin tai lähes samaa mieltä polttomoottoriautojen kieltämisestä on kymmenen kandidaattia, seitsemän vastustaa sitä ja pari ei osannut ilmaista kantaansa.
Kiinnostavaa on, että ehkä perussuomalaisia lukuun ottamatta sekä kieltoa kannattavat että vastustavat pitävät liikenteen päästöjen vähentämistä tärkeänä. Lähestymistapa ja perustelut ovat vain erilaisia.
Esimerkiksi vihreiden ehdokkaat Olli-Poika Parviainen ja Ville Niinistö kannattavat kieltoa siksi, että käytännössä autonvalmistajat joka tapauksessa siirtyvät siihen suuntaan.
Kokoomuksen meppi Henna Virkkusen mielestä kielto on samasta syystä turha.
Toisen kokoomusmepin Petri Sarvamaan näkemys on jyrkempi.
– Ajatus on täysin epärealistinen ja mikä vielä pahempaa EU:n eri alueita jyrkästi eriarvoistava. Neuvostoliiton ympäristöpolitiikasta tuttu idea pakkokiellosta ympäristön hyväksi aiheuttaisi lähinnä entistä pahemman uskottavuusongelman ja moraalikadon, hän perustelee.
Keskustalaisista kieltoa vastustaneista moni vetoaa siihen, että oleellista on, millä auto kulkee. Tämä nousi esiin monissa vastauksiss.
Elsi Katainen kiinnittäisi lisää huomiota biopolttoaineiden käyttöön.
– Ne ovat vähentäneet päästöjä Suomessa Euroopan kärkivauhtia.
Mirja Vehkaperä korostaa samoin, että liikenteen päästöjä on vähennettävä, mutta painopiste tulee olla uusien vähäpäästöisten polttoaineiden kehittämisestä.
Kieltoa lähtökohtaisesti kannattava Riku Eskelinen huomauttaa, että diesel- ja bensiiniautojen kieltämisen sijaan tulisi luopua fossiilisesta bensasta ja dieselistä.
– Dieseliä voidaan valmistaa muun muassa jätteistä, joten tällaisten autojen kieltäminen johtaisi myös ekologisten polttoaineiden käytön loppumiseen.
Mauri Pekkarisen mielestä uusien polttomoottoriautojen myynti voidaan kieltää kymmenen vuoden kuluttua, mutta vanhoilla pitää saada ajaa ja niitä voida myydä senkin jälkeen.
– Nopein tapa vaikuttaa liikenteen päästöihin on kuitenkin niin sanotun sekoitevelvoitteen nostaminen, hän huomauttaa.