Valkoisten ylivaltaa tavoitteleva alt-right-liike poreilee verkon hämyisillä keskustelupalstoilla

Internetissä leviävät näennäistieteelliset teoriat vahvistavat käsitystä petollisesta eliitistä, joka uhraa länsimaisen sivilisaation arvot vapaamielisyytensä alttarilla
Vaihtoehtoinen oikeisto

Tasa-arvo on hevonpaskaa. Hierarkia on välttämätöntä. Rodut ovat erilaisia. Sukupuolet ovat erilaisia, valaisee eräs Alternative right -blogin kirjoittaja maailmankuvaansa.

Internetin alkukantaisimmilla keskustelufoorumeilla on jo pari vuosikymmentä muhinut poliittiseen korrektiuteen ja monikulttuurisuuteen kyllästyneiden löyhä liike.

Alt-right eli vaihtoehtoinen oikeisto nousi päivänvaloon viimeistään Yhdysvaltain presidentinvaalien yhteydessä.

Donald Trumpin häikäilemätön retoriikka löysi kaikupohjaa perinteisten konservatiivien kädenlämpöiseen politiikkaan pettyneiden keskuudessa.

Nyt internetin alakulttuurina syntynyt alt-right hivuttaa oikeistoradikaaleja teemoja osaksi valtavirtakeskustelua.

Käsitteenä vaihtoehtoinen oikeisto on valkoisen nationalismin sanansaattajan Richard Spencerin käsialaa.

Sittemmin journalistit ovat koonneet käsitteen alle monenlaisia verkostoja, joilla on yhteisiä piirteitä.

– Alt-rightin edustamat mielipiteet ovat äärimmäisempiä ja radikaalimpia kuin perusrepublikaanien, populismin tutkija Niko Hatakka Turun yliopistosta arvioi.

Hatakan mukaan kyse on kulttuurikonservatiivisesta liikkeestä, joka kantaa huolta länsimaisen sivilisaation rappiosta.

Vainoharhaisuuden taustalla on epäilys siitä, että oikeudenmukaisuutta ja tasa-arvoa käytetään aseina valkoisen kulttuurin nujertamisessa.

Perinteisiä arvoja uhkaavat maahanmuuttajat, vasemmistointellektuellit, seksuaaliset vähemmistöt, feministit, juutalaiset ja muut vapaamielisten poliitikkojen kanssa liittoutuneet tahot.

– Limaiselta eliitiltä pitää ottaa suvereniteettimme takaisin, Hatakka kiteyttää alt-rightia yhdistävän ajatuksen.

Informaatioteknologian kehitys on Hatakan mukaan tehnyt mahdolliseksi oikeistoradikaalien verkkoliikkeiden synnyn niin Yhdysvalloissa kuin Euroopassa.

– Nettikulttuuri on kansainvälistä: samankaltaiset Facebook-ryhmät, verkossa leviävät meemit ja islamofobiset sivut ovat kasvattaneet suosiotaan Atlantin kummallakin puolella.

Internetin alt-right-sivustoilla keskustelijat rohkaisevat toisiaan ja viljelevät retoriikkaa, joka ei olisi aikaisemmin ollut hyväksyttävää.

– Vielä 2000-luvun alussa julkisuudessa esitettyjä äärioikeistolaisia puhetapoja olisi pidetty hyvin outoina. Nyt ihmiset kokevat turvalliseksi kertoa mielipiteitään jopa omilla nimillään ja kasvoillaan.

Vielä 2000-luvun alussa julkisuudessa esitettyjä äärioikeistolaisia puhetapoja olisi pidetty hyvin outoina.

Niko Hatakka

Hatakan mukaan poliittiset puolueet ovat hiljalleen oppineet käyttämään verkkoliikkeitä hyväkseen.

– Suomessa erityisesti perussuomalaiset on hyötynyt verkon tarjoamista mahdollisuuksista.

Hommaforum tarjosi suotuisat olosuhteet Jussi Halla-ahon poliittiselle nosteelle ja maahanmuuttoon kriittisesti suhtautuvien ”nuivien” vallan kasvulle.

– Kanavilla on paljon aktiivisia ja intohimoisia keskustelijoita. Arveluttavien nettiliikkeiden poliittinen hyödyntäminen voi kuitenkin altistaa puolueita myös kritiikille.

Alt-right-julkaisujen joukossa on akateemiseen sävyyn kirjoitettuja blogeja, mutta seassa on myös puhtaasti uusnatsistisia tekstejä, kulttuurihistorian tutkija Niko Heikkilä kertoo.

Hyvän maun rajat ylittävien kirjoitusten ja valeuutisten menestystä selittää osittain historiallisen alhainen luottamus perinteiseen mediaan.

Verkossa mellastavat erityisesti nuoret, maallistuneet miehet, joita yhdistää muun muassa feministien halveksunta.

Alt-rightia kannattavien naisten osuutta pidetäänkin Heikkilän mukaan pienenä.

Vaihtoehtoiseen oikeistoon samaistuvat valkoiset miehet ovat monesti hyvin koulutettuja.

– He pyrkivät tietoisesti erottumaan vanhakantaisesta Ku Klux Klan -porukan perinnöstä, Heikkilä näkee.

Hänen mukaansa rasistisen sisällön julkaiseminen onkin sosiaalisesti helpompaa, kun se tehdään verkossa huumorin varjolla.

– Alt-right tuntee internet-kulttuurin läpikotaisin. Esimerkiksi meemien taitava käyttö kielii ironian toimivuudesta nykyisessä internetin nihilistisessä ilmapiirissä, Heikkilä kuvailee.

Karikatyyrit, pilailut, konteksteistaan irrotetut valokuvat ja lausahdukset lapataan keskustelukanavilla kulttuuriseen myllyyn, jossa ne alkavat elää omaa elämäänsä.

Tuloksena on härskejä ja pilkkaavia purskahduksia, jotka ovat onnistuessaan pirullisen nokkelia.

Pakolaisuuden kiihtyminen on voimistanut pitkään matalaa profiilia pitänyttä rasistista alt-right-liikehdintää.

Lisäksi Yhdysvalloissa mustiin kohdistunutta poliisiväkivaltaa vastustanut Black Lives Matter -liike toi alt-rightille lisää kannatusta.

Samaan aikaan globalisaatio on näivettänyt aikaisemmin valkoisen työväenluokan dominoimia teollisuudenaloja.

Perinteiset poliittiset voimat eivät ole pystyneet kanavoimaan osattomaksi jääneiden vihaa ja pettymystä.

Valkoisen nationalismin viesti ihmisten välisen tasa-arvon hylkäämisestä on uponnut otolliseen maaperään.

Alt-right-liikkeen pääideologit pyrkivät normalisoimaan kaipuun valkoisten ylivaltaan.

Heidän ympärillään parveilee mustaa huumoria viljeleviä provokaattoreita, joista moni räiskii viestejä huvikseen kieli poskella.

Monimutkaisten kysymysten typistäminen hassuiksi kuviksi ja näennäistieteelliset teoriat kuitenkin vahvistavat käsitystä petollisesta eliitistä, joka uhraa länsimaisen sivilisaation arvot vapaamielisyytensä alttarilla.

Juttu ilmestyi alun perin Suomenmaan viikkolehdessä 7.7. Lehden voi tilata täältä .