Uusi asiakastietolaki velvoittaisi Vastaamon kaltaiset erilliset sote-rekisterit liittymään Kanta-palveluun
Hallitus esittää sosiaali- ja terveydenhuollon asiakastietojen käsittelyyn lakia, joka tehostaisi Psykoterapiakeskus Vastaamon rekisterin kaltaisten erillisten asiakastietojärjestelmien tietoturvaa.
Lakiesitykseen sisältyy pääsääntöisesti kaikkia palvelunantajia koskeva velvoite liittyä valtakunnalliseen Kanta-palveluun, sosiaali- ja terveysministeriö kertoo tiedotteessa. Valtakunnallisesti terveydenhuollon potilastietoja varten on käytössä Kanta-palvelu, jonka arkistoon tallennettaisiin jatkossa myös sosiaalihuollon asiakastietoja sekä hyvinvointitietoja.
Hallitusneuvos Joni Komulainen ministeriöstä kertoo STT:lle, että lakiesitys ei suoraan liity Vastaamossa tapahtuneeseen tietomurtoon vaan ajoituksessa on kyse sattumasta.
Lakia on valmisteltu viitisen vuotta, ja se oli viime vaalikaudella Sipilän hallituksen aikana käsiteltävänä myös eduskunnan perustuslakivaliokunnassa.
– Kun hallitus erosi, esitys raukesi. Nyt esitys on valmisteltu uudelleen pieteetillä, Komulainen sanoo.
Lakiesitys voi kuitenkin hänen mukaansa osaltaan tarjota työkaluja vastaavan tietomurron estämiseksi.
Kantaan liitetyiltä järjestelmiltä vaaditaan Kelan tekemä yhteistestaus, minkä lisäksi niille tehdään ulkopuolinen tietoturva-arviointi.
Uusi laki kumoaisi voimassa olevan lain sosiaali- ja terveydenhuollon asiakastietojen sähköisestä käsittelystä. Uuden asiakastietolain on tarkoitus tulla voimaan huhtikuun alussa.