Tutkimus: Ravintolaruokailu palaa ennalleen koronapandemian jälkeen – nämä tutut suosikkiruoat ovat korona-ajan voittajia
Ravintolaruokailun tuoreen trenditutkimuksen mukaan 75 prosenttia kuluttajista syö ravintolassa vähintään kerran kahden viikon aikana. Kehityksessä on pudotusta aiempiin vuosiin verrattuna.
Ravintolakäyntien tiheyteen ovat vaikuttaneet koronapandemiaan liittyvät ravintoloiden asiakaspaikkamäärien sekä aukiolo- ja anniskeluaikojen rajoitukset, matkustusrajoitukset sekä etätyö- ja etäopiskelusuositukset.
Ruoan laatu on palannut yhden välikauden jälkeen tärkeimmäksi ruokailupaikan valintaan vaikuttavaksi tekijäksi. Valintaperusteista merkitystään ovat nostaneet laadun lisäksi muun muassa tietyn ruokalajin saanti ja ravintolan maine tai imago.
Ravintolan sijainnin merkitys puolestaan on pudonnut kärkisijalta toiseksi tärkeimmäksi perusteeksi. Edullisen hintatason merkitys ruokailupaikan valintakriteerinä on laskenut huomattavasti.
Korona-ajan voittajia ovat hampurilaiset ja pizzat. Myös niiden tarjonta ja valikoima ovat kasvaneet.
– Hampurilaisten ja pizzojen yhteenlaskettu määrä aterian pääruokana kasvoi vuoden 2018 tutkimuksen 24 prosentista 31 prosenttiin. Kasvisruoan ja salaattien kysyntä aterian pääruokana laski vuoden 2018 tutkimuksen 11 prosentista 9 prosenttiin, MaRan pääekonomisti Ari Peltoniemi kertoo.
Kuluvan vuoden erikoislaatuisuus näkyy myös siinä, että aterioita nautitaan ravintoloissa paikan päällä huomattavasti aiempaa harvemmin.
– Vuoden 2018 ja 2016 trenditutkimuksissa noin 90 prosenttia kuluttajista oli syönyt edellisen aterian paikan päällä ravintolassa, mutta nyt osuus on laskenut 68 prosenttiin. Siten lähes kolmannes kuluttajista ottaa aterian mukaan tai se toimitetaan heille kuljetuspalvelua käyttäen, Peltoniemi toteaa.
Henkilöstöravintolat on yksi ravintolasektorin pahiten koronasta kärsineistä toimialoista. Tämä näkyy myös kyselyssä, kun edellisen ruokailupaikan tyyppiä tiedustellaan.
Henkilöstö- ja opiskelijaravintoloiden liikevaihto on romahtanut huhti- ja lokakuun välisenä aikana kuukausittain 50–90 prosenttia.
Lähes kolme neljästä kuluttajasta aikoo käyttää ravintolapalveluja tulevaisuudessa yhtä paljon kuin ennen koronakriisiä. 12 prosenttia aikoo käyttää ravintolapalveluja enemmän kuin ennen koronakriisiä ja 13 prosenttia vastaavasti vähemmän kuin ennen koronakriisiä.
Ravintolaruoan kuljetuspalveluille on tilausta tulevaisuudessakin, sillä 13 prosenttia kuluttajista aikoo käyttää niitä jatkossakin enemmän kuin ennen koronakriisiä.
Ravintolaruokailun trenditutkimuksen toteutti Kantar TNS MaRan toimeksiannosta. Kysely perustuu 2 108 suomalaisen 15–69-vuotiaan kuluttajan haastatteluun.