Tieliikennelakiuudistus patistaa parempaan pyöräilyinfraan
Tieliikennelain uudistus mahdollistaa Tanskan tasoisen pyöräilyinfrastruktuurin tuomisen Suomeen, arvioi kaupunkiliikenteen asiantuntija Kalle Vaismaa.
Pyöräliitto sen sijaan on valiokuntakäsittelyyn edenneeseen hallituksen esitykseen pettynyt. Liitto kaipaisi merkittävämpiä muutoksia.
Vaismaan mukaan uudistuksilla saadaan edistettyä suomalaista pyöräilyä.
– Kaikkein tärkein asia pyöräilyn edistämisessä on infra. Näillä uudistuksilla saadaan kyllä edistettyä pyöräilyä, hän sanoo.
Yksi keskeisimmistä uudistuksista on Vaismaan mukaan pyöräkatujen käyttöönotto.
Hän kuvaa pyöräkatua hitaaksi kaduksi, jossa maalataan pyörätien näköinen väylä kadun keskelle tai reunaan, ja muulla värillä tai harmaalla laatalla levennetään se kapeaksi tonttikaduksi.
– Se ohjaa autoilijat paremmin näkemään, että he ajavat pyöräilijöiden ehdoilla. Sillä pystyy tekemään pyöräilijöille jatkuvaa sujuvaa väylää vaikka asuinalueiden halki.
Toisena pyöräilijän matkantekoa helpottavana uudistuksena Vaismaa pitää mahdollisuutta pyöräillä vastavirtaan yksisuuntaisella kadulla.
Mahdollisuudesta tulee ilmoittaa liikennemerkillä. Liittymäkohdissa tilannetta voisi hänen mukaansa selkiyttää esimerkiksi laittamalla pyöräilijöille kolmio.
Lakiehdotuksen mukaan kaksisuuntaiset pyörätiet pitää aina osoittaa merkillä, mikä johtaa kaupunkeja luomaan enemmän yksisuuntaisia pyöräteitä, joilla pyörät kulkevat samaan suuntaan autojen kanssa.
– Euroopan parhaissa pyöräilymaissa Hollannissa ja Tanskassa suurin osa infrasta on yksisuuntaista ja siihen tämä kannustaa suomalaisia kaupunkeja, Vaismaa sanoo.
Väistämissääntöä on uudistettu niin, että pyörätien jatketta ei saa merkitä suojatiehen, ellei risteävään suuntaan ole laitettu kärkikolmiota.
Pyöräliiton hallituksen jäsen Marjut Ollitervo on pettynyt, jos lakiuudistus menee läpi sellaisenaan.
– Oleellisesti mikään ei muutu. Pyöräilyn kannalta on tulossa lähinnä liikennemerkkiuudistuksia, mutta mitkään tärkeimmistä asioista eivät muutu.
Pyöräliiton mukaan kolme tärkeintä muutoskohdetta olisivat taajamien yleisrajoituksen laskeminen 30 kilometriksi tunnissa, polkupyöräkypäräsuosituksen poistaminen laista sekä jalkakäytävälle ja pyörätielle pysäyttämistä koskevan monimutkaisen poikkeuksen poistaminen.
Taajamarajoituksen alentamista liitto perustelee YK:n ja EU:n suosituksilla.
Jalkakäytäville ja pyöräteille pysäyttämisen liitto haluaisi kieltää, koska se aiheuttaa vaaratilanteita jalankulkijoille ja pyöräilijöille, jotka pysäyttämisen seurauksena saattavat joutua kiertämään ajoradan kautta.