Vakuutus- ja rahoitusneuvonta: Verkkohuijausten ja urkinnan määrä jatkaa kasvuaan, riidat asiakkaan ja pankin välillä kaksinkertaistuneet – "Päävastuu on asiakkaalla"
Huijatuksi tai verkkourkinnan kohteeksi joutuneita asiakkaita soittaa FINE Vakuutus- ja rahoitusneuvontaan joka päivä. Vaikka monet yhteydenotot selviävät jo neuvonnassa, on riitojen määrä asiakkaan ja pankin välillä kaksinkertaistunut edelliseen vuoteen verrattuna.
Vakuutus- ja rahoitusneuvonnan mukaan ratkaisevaa huijaustapausten lopputulosten ja pankin mahdollisen korvausvastuun kannalta on asiakkaan oma huolellisuus kortti- ja pankkitunnustietojensa säilyttämisessä ja käyttämisessä.
– Huijaukset ruuhkauttavat pankkiasioiden neuvontaamme. Lähes päivittäin tulee vastaan uudentyyppisiä tapauksia, joissa asiakkaita on harhautettu esimerkiksi puhelimen, Facebookin tai sähköpostin välityksellä lähetettyjen linkkien kautta huijaussivustoille, jota kautta rikolliset yrittävät saada haltuunsa asiakkaan pankkitunnustietoja.
– Edellisistä tapauksista ei välttämättä ole ehditty edes kertoa, kun vastassa on jo uusia, FINE Vakuutus- ja rahoitusneuvonnan toimitusjohtaja Elli Reunanen sanoo tiedotteessa.
Asiakkaiden menetykset vaihtelevat pienistä summista jopa satoihin tuhansiin euroihin. Tiedotteen mukaan päävastyy on asiakkaalla, jolta tarvitaan erityistä huolellisuutta omien kortti- ja pankkitunnustietojen käytössä ja säilyttämisessä sekä asioinnissa eri palveluissa.
– Monet palvelut edellyttävät tunnistautumista, ja tunnusten käyttö on selvästi myös arkipäiväistynyt. Tarkkana siis pitää olla, mihin tunnuksensa syöttää ja lukea myös kaikki vahvistusviestit läpi, jotta voi olla varma, mitä asioita on vahvistamassa ja kenen kanssa, Reunanen korostaa.
Tiedotteen mukaan erityisesti uusissa asiointitilanteissa ja verkkotunnusten käytössä tulee käyttää harkintaa. Olisi päästävä pois myös monelle tutuksi tulleesta tavasta rastia kiireessä erilaisia hyväksymisiä ilman, että edes oikeasti tietää mitä tekee tai hyväksyy, toimitusjohtaja Reunanen kommentoi.
Perusohje on, että tekstiviestin, sähköpostin tai hakukoneen kautta ei verkkopankkiin tule koskaan kirjautua. Pankin verkkosivujen osoite pitää itse kirjoittaa selaimeen.
– Tärkeää on myös muistaa, että pankit, poliisi tai mikään muukaan taho ei koskaan pyydä pankkitunnuksia puhelimitse, sähköpostitse tai tekstiviestillä, Reunanen painottaa.