Puolustusvaliokunnan sotilastiedustelumietintöön useita vastalauseita
SDP, vihreät ja vasemmistoliitto jättivät vastalauseensa eduskunnan puolustusvaliokunnan torstaina valmistuneeseen sotilastiedustelulakiesitystä koskevaan mietintöön.
SDP:n mukaan mietinnöstä puuttui tiedusteluviranomaisten ilmoitusvelvollisuus, jos esimerkiksi toimittajan lähdesuojan tai asianajajan salassapitovelvollisuuden piiriin kuuluva tieto joutuu vahingossa tietoliikennetiedustelun kohteeksi.
– Näin esimerkiksi asianajaja, lääkäri tai toimittaja saisi tiedon, milloin heidän ammattitoimintaansa kohdistuvan salaisuuden piirissä olevaa tietoa sisältävä viesti olisi vahingossa tullut manuaalisen selvittämisen kohteeksi, SDP:n vastalauseessa kirjoitetaan.
Vihreiden ja vasemmistoliiton vastalauseissa listattiin lukuisia puutteita mietinnössä. Molempien puolueiden mukaan mietintöön olisi pitänyt esimerkiksi kirjata, että Suomi ei saa vastaanottaa tietoa, joka on saatu kiduttamalla tai muuten ihmisoikeuksia loukkaamalla.
Vihreät ja vasemmistoliitto esittivät myös, että tiedustelutoimintaan liittyviä lupa-asioita tulisi niiden monimutkaisuuden ja perusoikeuskytkennän vuoksi käsitellä tuomioistuimessa kahden tuomarin kokoonpanolla.
Myös perustuslakivaliokunta esitti samaa sotilastiedustelulakiesityksestä antamassaan lausunnossa.
Eduskunnan hallintovaliokunnan on määrä saada siviilitiedustelulakiesitystä koskeva mietintö valmiiksi ensi viikolla. Siviili- ja sotilastiedustelulait on määrä käsitellä yhtä aikaa eduskunnan täysistunnossa.
Puolustusvaliokunnan puheenjohtajan Ilkka Kanervan (kok.) mukaan tiedustelulakien käsittelyajankohta täysistunnossa ei ole vielä selvillä.
Uuden lain myötä sotilastiedustelu saa lailla määritellyt valtuudet tiedustelutoimintaan myös maan rajojen ulkopuolella.
Lain myötä tiedustelumenetelmin saa hankkia tietoa esimerkiksi asevoimien toiminnan valmistelusta, Suomen maanpuolustukseen kohdistuvasta tiedustelusta, joukkotuhoaseista ja vieraan valtion sotatarvikkeista.
Tiedustelua saa harjoittaa myös kansainvälistä rauhaa uhkaavista kriiseistä ja kriisinhallintaoperaatioiden tai Suomen kansainvälisen avuun ja muun kansainvälisen toiminnan turvallisuutta uhkaavasta toiminnasta.
Vieraan valtion alueella toteutettavat tiedusteluoperaatiot ovat lain myötä Suomen oikeusjärjestyksen näkökulmasta täysin sallittuja.
Pidätetyksi joutuminen toisen valtion alueella ei ole virkamiehen osalta irtisanomisperuste ja mahdollisen vankilassa istumisen ajalta maksettaisiin palkkaa ja muita etuuksia.
Ennen virkamiehen lähettämistä kohdemaahan hänet pitää perehdyttää kohdemaan lainsäädäntöön ja lähtemisen edellytyksenä on aina suostumus.