Psykoterapiakeskus Vastaamon asiakkaat voivat nyt saada potilastietojaan Kelasta
Psykoterapiakeskus Vastaamon asiakkaat voivat nyt saada tietoja potilasasiakirjoistaan Kelasta, tiedottaa Kela.
Vastaamon asiakkaiden potilastietoja siirrettiin Kelaan arkistoitavaksi maaliskuussa. Kaikkiaan Kelaan siirrettiin noin 54 000 Vastaamon asiakkaan tiedot, joista valtaosa on digitaalisessa muodossa.
Kela on saanut valmiiksi tietoturvallisen järjestelmän, ja tietopyyntöihin pystytään nyt vastaamaan. Potilastiedoista on tullut Kelaan noin 20 tietopyyntöä.
Kelan mukaan potilasasiakirjoihin pääsevät vain ne arkistointipalvelussa työskentelevät henkilöt, joilla on perusteltu syy käsitellä tietoja.
Kela oli jo aiemmin sopinut potilas- ja rekisteritietojen vastaanottamisesta Psykoterapiakeskus Vastaamon konkurssipesän kanssa. Asiakirjat siirrettiin Kelaan toimintansa lopettaneiden yksityisten palveluntuottajien paperisten potilasasiakirjojen arkistointipalveluun.
Tietopyynnön omista potilasasiakirjoista voi tehdä sähköpostitse osoitteeseen toimintansa.lopettaneet@kela.fi. Julkisuuslain mukaan asiakirjojen toimitusaika on kaksi viikkoa, vaativissa tapauksissa kuukausi.
Vastaamo on toimittanut asiakkaidensa tietoja Kelan lisäksi kunnille, jotka ovat ohjanneet potilaita Vastaamoon. Kela huomauttaa, että kunnan sosiaali- ja terveystoimen maksusitoumuksella Vastaamossa asioineiden kannattaa tehdä tietopyyntö suoraan kuntaan.
Tietomurron kohteeksi joutunut Vastaamo asetettiin konkurssiin viime helmikuussa. Yksi Suomen suurimmista psykoterapiapalveluiden tarjoajista ajautui ongelmiin, kun viime vuoden lokakuussa selvisi, että kymmenientuhansien Vastaamon asiakkaiden potilastietoja oli ainakin osittain julkaistu verkossa.