Pitääkö sähkörekoille rakentaa jo latauspisteitä ja taukotupia? Eduskunta väitteli raskaan liikenteen latausinfrasta
Liikenne- ja viestintäministeri Lulu Ranteen (ps.) eduskunnan istuntoon tuoma uusi jakeluinfralaki viritti kipakan keskustelun raskaan liikenteen sähköistyksestä.
Liikenne- ja viestintävaliokunnan puheenjohtaja Jouni Ovaska (kesk.) huomautti, että toiveissa ja odotuksissa on, että raskas liikennekin jossain vaiheessa sähköistyisi, mutta se vaatii oman kattavan ja toimivan latausinfran.
– Käytännössähän ei ole oikein mahdollista, että nämä henkilöautoliikenteelle tarkoitetut paikat ja latauspisteet palvelisivat sitä raskasta liikennettä, vaan tarvitaan heidän lähtökohdistaan kattava ja nopeasti ladattava sähkö.
Ovaskan mukaan tämä tarkoittaa myös, että kuljettajat tarvitsevat taukopaikkoja.
Perussuomalaisten Sheikki Laakso huomautti, että tällä hetkellä Lempäälä – Vantaa -väliä ajaa käytännössä yksi ainoa vähänkään isompi sähköistetty kuljetuskalusto, minkä kanssa oli viime talvenakin ongelmia.
– Tämä raskaan kaluston liikenteen sähköistyminen on sen verran kaukana, että kun me ruvetaan nyt rakentamaan jotain infraa, niin todennäköisesti siinä kohtaa, kun näitä rekkoja rupeaa tulemaan, meidän kierrätysalan yrittäjät keräilevät jo pois niitä asetettuja latauslaitteita sieltä, Laakso epäili.
Laakson mukaan latauslaitteitten tämänhetkinen kapasiteetti ei riitä lataukseen kahvitaukojen yhteydessä.
– Kyllä tällä hetkellä ainoa tapa olisi se, että niitä tehtäisiin sinne terminaalien yhteyteen: kun rekkoja lastataan siellä, niin samalla niitä latauslaitteita laitetaan. Elikkä tällä hetkellä niitten eteenpäin vieminen oikein massavoimalla olisi kyllä meidän veronmaksajien rahojen ääretöntä haaskaamista, Laakso näki.
Ovaska vastasi tuoneensa vain esille huolen ja näkökulmat, joita Suomen Kuljetus ja Logistiikka SKAL on esittänyt.
– Eli he ovat huolissaan siitä, ja he toivovat, että latausjärjestelmää kehitetään ja otetaan huomioon nämä taukopaikat ja katsotaan, missä voitaisiin ladata ja miten se olisi nopeaa.
Laakso näki, että asioita on hyvä pyytää ja haluta, jos niitä ei joudu itse maksamaan.
– Ja tilanne on se, että eihän SKALilla ole totta kai mitään sitä vastaan, vaikka on kilometrin välein niitä latauspisteitä. Mutta kyllä tietää Ovaskakin varmaan, että jos he joutuisivat itse kustannuksiin osallistumaan, niin ei kiinnostaisi yhtään se asia. Näin se vaan oikeasti menee.
Liikenneministeri Ranne totesi, että raskaan kalustonkin siirtyminen vähäpäästöisimpiin teknologioihin ja tekniikoihin on toivottavaa.
– Mutta olemme kyllä aika kaukana vielä siitä.
Ranteen mukaan Suomessa on tällä hetkellä vasta yksi raskaan kaluston julkinen latauspaikka.
– Eli kyllä me odotamme tietenkin sitä, että teknologia kehittyy niin, että se olisi myöskin mahdollista, ja myöskin, että tiestö sitä kestäisi, ja markkinaehtoinen siirtymä on aina paras vaihtoehto.
Ranteen eduskuntaan tuomalla esityksellä korvataan jakeluinfran aiempi kansallinen sääntely.
– Asetusta täydennetään kansallisesti sen verran, kun on välttämätöntä, eli menemme minimitasolle, Ranne selvitti.