Päihtyneet kuskit aiheuttivat yli kolmanneksen kuolemaan johtaneista onnettomuuksista
Päihtyneet kuljettajat aiheuttivat yli kolmanneksen kuolemaan johtaneista onnettomuuksista vuosina 2015–2019, kertoo Onnettomuustietoinstituutin (OTI) päihderaportti. Näinä vuosina päihtyneiden kuljettajien aiheuttamissa liikenneonnettomuuksissa kuoli yhteensä 324 ihmistä.
Kuolleista suurin osa oli päihtyneitä kuljettajia tai heidän kyydissään olleita matkustajia. Onnettomuuksissa kuoli myös 21 yhteenajoissa vastapuolena olleiden ajoneuvojen kuljettajaa tai matkustajaa sekä neljä jalankulkijaa ja yksi polkupyöräilijä.
Huumekuskeista yli puolet ja alkoholin vaikutuksen alaisina olleista kuljettajista yli kolmasosa oli kärähtänyt rattijuopumuksesta ainakin kerran onnettomuutta edeltäneiden viiden vuoden aikana.
OTI:n tuottama päihderaportti perustuu liikenneonnettomuuksien tutkijalautakuntien tutkintoihin vuosilta 2015–2019.
Vuosiin 2010–2014 verrattuna tutkijalautakuntien tutkimien liikennekuolemaan johtaneiden huumeonnettomuuksien määrä oli 38 prosenttia suurempi ja lääkeonnettomuuksien määrä 13 prosenttia suurempi. Alkoholionnettomuuksien määrä puolestaan väheni 9 prosentilla.
Päihtyneistä kuljettajista runsas neljännes kuljetti ajoneuvoa usean eri päihteen vaikutuksen alaisena. Päihteiden sekakäyttö oli yleistä etenkin huumeita tai lääkkeitä käyttäneillä kuljettajilla.
OTI:n mukaan havainnot kuvastanevat huumeiden käytön lisääntymistä Suomessa.
Päihteiden vaikutuksen alaisena ajaneista turmakuskeista valtaosa oli miehiä ja suurin ikäryhmäluokka oli 25–54-vuotiaat. Alkoholionnettomuuksissa yli 55-vuotiaiden osuus oli kuitenkin noussut edellisen viisivuotisjakson 13 prosentista 18 prosenttiin.
Alkoholionnettomuudet tapahtuivat useimmiten viikonloppuisin ja öisin, kun taas huumeonnettomuuksia tapahtui melko tasaisesti kaikkina viikonpäivinä ja vuorokaudenaikoina.
Huumeonnettomuudet olivat alkoholionnettomuuksia tyypillisemmin yhteenajoja toisen ajoneuvon kanssa. OTI:n mukaan tätä voi osaltaan selittää onnettomuuksien ajoittuminen myös päiväsaikaan. Tiestöllä on enemmän muita liikkujia päivisin, jolloin riski yhteenajoon voi olla suurempi.